tisdag 15 december 2009

Tvätta & diska....

Tvätta och diska. Diska och tvätta. Tvättaådiskatvättaådiskatvättaådiska... Ibland tycker jag knappt att jag gör någonting annat. Sen vi blev fyra ätande och nedsmutsande (och vissa mer än andra...) familjemedlemmar är tvättkorgen alltid full och diskmaskinen likaså. Jag fyller och tömmer, fyller och tömmer. Ibland får jag lust att kassera allt vårt porslin och köpa nytt, och likaså med kläderna, bara för att få lite omväxling. Men det känns varken särskilt miljömässigt eller ekonomiskt.

Jag tvättar barnkläder lite löpande i tvättmaskinen här hemma, och så kör vi en stortvätt i tvättstugan ungefär varannan helg. Sortera, bära, tvätta, torka, vika, sortera, lägga in.. Om Johan fick välja skulle vi nog ha varsin blå Ikea-kasse (hur kommer det sig förresten att hela svenska folket använder dessa för tvätt? Vem startade trenden? En annan, dock intressant fråga...) och bara ta ett skrynkligt klädesplagg ur när vi behövde. Han gillar inte att vika tvätt. Men vi viker och sorterar och knölar ned i lådor. Vi skulle behöva mer utrymme också.

Eftersom det är jag som är hemma på dagarna blir det mest jag som tvättar och diskar. För att inte tala om att handla. Jag är och storhandlar med barnvagnen flera gånger i veckan och släpar hem tonvis med blöjor och mat i en överproppad barnvagn. Tack och lov för den iallafall, annars hade jag haft armar som en gorilla.

Men snart kör vi ju skiftbyte här hemma och då lär det bli lite mindre tvättastädaplockadiskahandla. Alltid något!

.

2 kommentarer:

Helen och Leo sa...

Ler lite igenkännande, som nog alla småbarnsmammor gör.
Varför stoppa ner kläder i lådor när dom ändå ska fram igen ?

Själv tycker jag att jag jämt går med en disktrasa i handen. Vårt köksgolv är nog Stockholms renaste. Leo börjar härma mig och tar en trasa och torkar på golvet.
Stackarn kommer att ha traumatiska minnen från barndomen om en mamma som bara torkade och torkade.
Men kladdiga köksgolv är det värsta jag vet.

Julia sa...

Säg till om du har vägarna förbi Vasastan... ;-) Vårt köksgolv (vitmålat trä, inte världens bästa idé med barn...) är konstant kladdigt!