fredag 25 december 2009

Julefrid.. typ.

Någon fridefull jul blev det ju inte direkt. Inte till en början iallafall. Dagen började alldeles för toktidigt med att Olivia vaknade klockan fyra och INTE ville somna om. Efter trekvarts nattande, sjungande, vaggande av Johan och mig omväxlingsvis somnade hon äntligen om. Och vi fick sova en timme till, till tjugo i sex då Nadia vaknade. Hon hade gjort en jättebajs i blöjan så det var bara att gå upp och byta. Då vaknade Olivia också och så var det bara att göra detsamma på henne.

Så sov vi som vanligt i skift i några timmar, innan vi båda gick upp och intog den traditionsenliga julfrukosten som Johan infört (jag hade redan ätit riktig frukost med barnen tidigare på morgonen): pepparkakor och varm choklad med vispgrädde. Och så fick barnen varsin present från oss. Och precis som det ska vara med barn så dröjde det tio minuter och så satt de båda och lekte med varsin kartongbit...

Sen hade vi en plan för dagen som gick ut på att barnen skulle äta lunch halv tolv och sova tolv, så att vi kunde få vila lite och sen julstöka i lugn och ro. Det mesta, som julgodis och skinkgriljering, hade vi klarat av kvällen innan och jag hade bakat bovetebullarna på morgonen (projekt brödslut tillfälligt lagt på hyllan...). Olivia följde planen rätt bra, men Nadia vägrade förstås sova när vi tyckte att det var dags. Hon blev vansinnig när vi försökte lägga henne och stod och vrålade så att hon blev hes. Och stod på huvudet, dunkade pannan, krumbuktade och allt det där hon gör när hon blir sådär tokig. Vi gjorde ett par försök varav det sista slutade med att hon sonika klättrade ur spjälsängen och stod och skreeek i hallen, så då gav vi upp. Hon fick väl vara vaken då.

Johan körde nästa fight - blöjfight. Mera skrik och ål och vrål. Pust. Det går nästan inte att vinna de där fighterna mot Nadia, hon ger aldrig upp. När han äntligen fått på henne blöjan var det ju en enkel match för henne att slita den av sig. Och så om igen några gånger. Nadia skrek så att tårarna sprutade. Tillslut kom hon naken till mig och Olivia, torkade tårarna och sa "Jag glad nu". Och sen fick jag sätta på både blöja och kläder.

Så vi grävde ned stridsyxan denna julafton och satte igång och fixade. När Ing-Mari och Pia kom vid halv tre var vi helt i fas och Nadia fortfarande glad och pigg. Vi satte på Kalle Anka förstås klockan tre, men det var ingen av barnen det minsta intresserade av. Nadia tyckte mest det var kul att stå och snurra och snurra framför tvn. Hon höll ställningarna till halv fem då hon började gnugga sig i ögonen och farmor och jag lade henne i sängen och farmor sjöng tills hon somnade.

Henning kom vid halv sex, efter besök i tyska kyrkan, och då gjorde vi klart det dignande julbordet, väckte Nadia och åt sedan. Nadia åt salami, lammfiol, kokt ägg och drack julmust. Olivia mandarin och små skinkbitar och lite potatisgratäng. När vi ätit klart såg det ut som vi knappt rört julbordet. Vi kommer att få äta julmat i veckor, och vi som tyckte att vi gjorde så lite...

Sen var det förstås dags för tomten och Johan klädde ut sig och kom och ringde på. Nadia blev livrädd. "Tomten farlig" hade hon redan sagt i flera dagar, och när Johan kom med lösskägg och luva höll hon på att krypa ur sitt eget skinn. Hon försökte fly, till och med ur min famn. Det blev ett kort besök för tomten och sen körde vi paketutdelning för hela slanten. Nadia blev jätteglad och exalterad över alla paket och fick så fina saker. En cd-spelare, barnskiva, barnfilm, ett staffli med pappersrulle och lite annat. Olivia fick en liten keyboard som Nadia omedelbart lade beslag på, böcker och fina kläder. Av oss fick Nadia en dockservis som hon serverade oss kaffe ur hela dagen och Pippi-boxen på dvd. Olivia fick en Fisher Price-telefon och kläder.

Olivia var uppe till åtta och Nadia halv tio, rekordsent! Tänkte att de kanske skulle sova lite längre idag då, men icke... Barn, eller iallafall våra barn, fungerar inte så. Inte som man själv som gärna sover ut om man varit vaken sent. Bah, ju senare läggning desto tidigare väcknig, helt ologiskt! Tur att vi är två så att vi kan turas om att sova.

Så här sitter jag och dricker kaffe och bloggar och tittar ut över alla mängder av kassar av omslagspapper som vi ska bära iväg till återvinningen idag. Nadia tittar på Pippi, eller iallafall med ett halvt öga. Johan och Olivia sover och vi har det lugnt och skönt (fram tills det är dags för påklädnad av Nadia...). I eftermiddag ska vi hem till pappa och fira lite jul med min familj och jag känner trots allt kaos ett stort lugnt i kroppen. Det var så mysigt att fira jul med den "nya" delen av min familj och jag är så glad att jag har dem och min andra familj. Mina barn och min man är en sån källa till glädje - TROTS alla fighter med trotsfia. Såhär i juletider känns det extra starkt att jag är så rik som har dem.

God jul, alla läsare, eller kanske snarare God fortsättning! Hoppas på fortsatt julefrid (i synnerhet som vi tänkte göra ett badförsök hemma i pappas badkar... Wish us luck!)
.

1 kommentar:

Just me sa...

Du är onekligen en MYCKET rik människa på många många vis :-)

God fortsättning !

Kram