fredag 11 december 2009

Badstrejk

Nadia har inte badat på säkert en och en halv vecka nu. Hon vill inte. Och hur sjutton tvingar man ett barn att bada? Jag försökte locka henne genom att låta Olivia bada när Nadia kom hem med Johan från dagis idag, och visst klädde hon gärna av sig, men inte sjutton ville hon kliva ned i baljan. Istället gick hon omkring naken resten av kvällen. Det är mycket naket hemma nu.

När Johan skulle lägga Olivia tänkte jag att jag kanske kunde få Nadia att duscha. Hon följde villigt med in i badrummet, och tog själv fram pumptvålen och babyshampoot. Men sen var det stopp. Vägrade blankt kliva in i duschkabinen. Jag var tvungen att gå ut en stund och vända på potatisen i ugnen. När jag kom tillbaka hade Nadia "tvättat håret". Dvs hällt ut halva shampooflaskan på huvudet (men inte så mycket) och duschgolvet. Så jag satte på duschen för att duscha av henne shampoot men då fick hon spel. Blev helt helt hysterisk. Dessutom halkade hon på shampoot på golvet och blev helt galen. Jag skyndade mig att bara snabbt skölja rent golvet och duschade henne bara på fötterna, men hon blev helt knäpp. Ställde sig tillslut i ena hörnet och bara tokgrät. Lilla gumman. Jag stängde av duschen och tog henne i en handduk och kramade och tröstade. Shampoot fick vara. Hoppas hon inte blev traumatiserad för all framtid nu.. Ska försöka igen imorgon, det blev ordentlig hand- och ansiktstvätt innan läggning istället.

Annars handlar våra återkommande bråk om kläder. Idag kom jag på något som jag inte vet om det kommer att bita oss i rumpan. Trött på alla dessa klädbråk, vi får hålla fast Nadia och bända på henne kläder, både ytter och vanliga och det blir ju minst två gånger om dagen, så surfade jag in på YouTube. Där kollade vi på Här kommer Pippi Långstrump cirka tio gånger medan jag klädde på henne utan att hon knappt märkte det.

Men bortsett från kläderna så är det mycket lugnare hemma nu. Hon är ofta på gott humör och hon och Olivia har verkligen börjat uppskatta varandras sällskap. Det har hänt så mycket bara de senaste veckorna. Nu kan man lämna dem ensamma i barnrummet och så leker och busar de så att man bara står i köket och ler åt alla höga skratt. Fast det blir inte så långa stunder ännu, Nadia är ju fortfarande lite för liten för att ha koll på alla kroppsdelar jämt och lillasyster kan lätt bli sutten och ramlad på. Men hon är en tålig liten krabat och hon blir dessutom allt stadigare och står länge själv nu.

Johan och jag har en efterlängtad myskväll ikväll. Vi åt entrecôte och myste framför Idolfinalen men bytte efter ett tag till På Spåret när vi tröttnat på det glättiga Idolkonceptet och fåniga fåniga Peter Jidhe. I helgen har vi nästan inga planer, förutom glöggmys hos Erik och Malin på söndag. Och imorgon ska Pia ta Olivia under några timmar då vi ska ha kvalitetstid med Nadia. Mysigt!

.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag klär alltid på john till barnprogram eller film. Tycker det känns självklart att bevara lungnet i största möjliga mån, speciellt på morgonen. På dagis är det inga problem alls, sätter dock inte på allt bara för den lilla vägen hem. Tids nog blir de så stora så man kan resonera med dem ändå. Tror inte jag vet något barn som gillar att klä på sig. Kramis

Just me sa...

Men gullungen ! Adele gillar inte heller att bli duschad dvs att man sköljer av henne med den . Hon får bada istället och så använder vi en liten hink som vi sköljer av håret med .
Har ni provat fingerfärg som man kan ha i badet ?
Adele älskar att kladda med det :0)

Tycker det var smart att ta Pippi till hjälp :0) Adele är en av de få barn som faktiskt klär på sig självmant . MEN skulle det ingte funka skulle tv:n vara min bästa vän :-)

Kram och trevlig helg !