lördag 31 oktober 2009

Trebarnslördag

Gåragen började inget vidare. Framförallt för att den började alldeles för tidigt. Eller så var det fredagen som aldrig tog slut. För när vi tvingat oss i säng vid halv tolv, trots att det var en ny serie på tv som verkade bra, så satte först Nadia igång att vakna och ville dricka massor. Kanske grytan var för salt. När hon äntligen kommit till ro var det dags för väckning igen och från ungefär fyra satte Olivia igång att krångla och skrika med resultatet att hon väckte oss alla fem. Dylan låg under täcket och var mörkrädd och kunde väl inte förstå vad som väsnades så mycket mitt i natten. Efter lite halvslummer och ett himla rännande gav vi upp vid tjugo över fem och jag gick upp med Olivia och tog första passet. Dylan fick sova i stora sängen med Johan och jag satte mig med en pigg Olivia i vardagsrummet och undrade vad katten jag gjorde uppe mitt i natten. Vid strax efter sju bytte vi och jag fick sova några timmar till. Men Olivia ville inte somna förrän vid nio och då bara en halvtimme.


Olivia och Dylan bygger lego

Pyjamastrion bygger lego

Sen satte vi fart med påklädnad och gav barnen tidig lunch innan vi gav oss iväg med bussen mot Etnografiska museet. Vi var ju där för att bygga benrangel i verkstan men innan dess ingick en familjevisning på muséet. Nadia sov, Olivia var ointresserad och Dylan tyckte att hela muséet var jätteläskigt och stod bara och tjatade om att han ville åka hem, så det började inget vidare. Sen vaknade Nadia också och var sur, så vi struntade i visningen och gick och väntade på att verkstaden skulle öppna.


Dylan i sin finaste Halloween-outfit (som Johan hade som barn!)

Väl därinne visade den idén sig vara en riktig höjdare. Det fanns obegränsat med material och Dylan gjorde ett benrangel med hjälp av Johan och jag och Nadia gjorde dekorerade döskallar. Jag tror att barn och vuxna hade lika kul och en timme försvann på nolltid. Så vi packade ihop våra limdrypande alster, bojkottade museirestaurangen efter en titt på kön och tog oss tillbaka hem till Vasastan. Hamburgare till de stora och glass till de små på vägen.





Benrangel coming up!

Nadia och jag djupt koncentrerade

Limmet var en höjdare

Resten av dagen var vi bara hemma, men Dylan och jag var uppe på vinden och hämtade en stor hink bilar som Johan haft som barn, och den var en riktig höjdare för alla! Sen blev det korvstroganoff på begäran för Dylan och Nadia, och när barnen lagt sig åt Johan och jag grytrester och sov framför tvn, trötta efter den okristligt tidiga morgonen.



Kul för stora och små

Massa bilar

Även nu inatt krånglade Olivia från halv fem och det blev tidigt imorse igen. Lägenheten ser ut som efter en smärre kärnkraftsolycka, men jag lovade mig själv i fredags att inte stressa upp mig över sånt, så vi får städa i eftermiddag när vi återgått till tvåbarnslivet. Även om jag är ensam med barnen, eftersom Johan genomlider sitt livs mest ångestfyllda dag inför Allsvenskeuppgörandet i eftermiddag, och är borta på match. Och kommer hem antingen i tårar, eller stannar ute och svirar och firar hela natten. Spännande tycker faktiskt även jag...

.

Inga kommentarer: