söndag 4 oktober 2009

Kaffe




Sedan jag fick barn tror jag att jag måste minst tiodubblat min kaffekonsumtion. Tidigare drack jag kaffe nån gång på jobbet - men absolut inte varje dag-, efter en schysst bjudlunch eller en latte vid fikan på helgen. Aldrig någonsin hemma och aldrig mer än ett par koppar i veckan. Things change!
.
Från att inte kunnat dricka en droppe eller ens kunna stå ut med doften under den första graviditeten, var det som att min kropp behövde kompensera för uteblivet koffeinintag. För som jag hinkade kaffe med de andra mammakompisarna under den första mammaledigheten! Och här snackar vi inga lattemorsor, utan vanligt hederligt bryggkaffe. I mängder. Jag behövde bara höra Fridas namn för att bli kaffesugen, och det blev snabbt vår gemensamma favoritsysselsättning.
.
Lite lustigt faktiskt att det var hon som sedermera skulle komma att skänka oss sin gamla kaffebryggare när de fått en ny i bröllopspresent. Och på så sätt ytterligare öka mitt kaffeintag till att även gälla hemmet. Nuförtiden går jag runt och är kaffesugen nästan jämt. Och min älskade man, som ju knappt drack en kaffe i veckan, har jag också fått med mig ned i fördärvet. Kaffe är ju så mycket godare när man dricker det tillsammans med någon!
.
Idag var det även Fridas kompis Mia, tillika vår granne som räddade mig och kom ned med lite mjölk när jag var ensam med barnen och mjölken var slut. Det räddade dagen och jag kan nu helt skylla eventuella koffeinöverdoser på Frida!
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ÅHHH jaaaa här har du en till . Jag ÄLSKAR kaffe ... and I love to FIKA :-)
Ingen latte för mig heller , kaffe med mjölk är min grej .

Gudomligt !

/ Åsa-M

Frida sa...

Gumman vad rolig du är. Ja kaffe det är liksom lite du och jag. Är hemma med en hostig och förskyld kille idag och nu när jag läste ditt inlägg måste jag genast gå och göra en kaffe, hihi.
Kram