fredag 30 oktober 2009

Funky Friday

Den här helgen är vi trebarnsföräldrar. Vi har ju på familjeråd beslutat att vi ska ge Mimi avlastning varannan helg genom att pappa och Titti tar Dylan en helg i månaden och vi en. Det har jag säkert redan berättat om. Hursomhelst är det vår tur denna helg, och Mimi och Dylan kom över redan på eftermiddagen. Olivia sov och jag var i full färd med att laga dubbla satser barnmat. Lite senare kom Johan hem och sen när Mimi gått, gick han och Dylan och hämtade Nadia på dagis. När jag kom hem från mina äventyr på systemet, gick Nadia runt och ropade Njuuuuja och Nooooan, inspirerad av sin kusin. Det är så häftigt att se henne som lillasyster och jag tror att de här helgerna kommer att vara minst lika nyttiga för henne som för oss andra. Det är nog bra som liten storasyster att få vara lite liten också ibland. Ännu skönare kommer helgerna att bli nu när jag insåg efter massa middagstjat på den lille matvägraren Dylan, att det faktiskt inte är jag som behöver uppfostra honom och lät honom äta dessert trots att han knappt rört maten. Vi får försöka hålla dessa helger lite lättsamma, annars kommer det bara bli jobbigt både för honom och oss. Det får vara okej med lite undantag och privilegier för min lille söte extrason.

Senare på eftermiddagen kom farmor Ing-Mari förbi och båda barnen (Nadia och Olivia alltså, Dylan blev lite blyg) blev glada. Några timmar efter det kom pappa och Titti på middag, och båda barnen blev LIVRÄDDA. Olivia kan ju bli lite skraj för "okända" män just nu men lilla kaxiga Nadia?! Hon störttjöt och skrek "mamma mamma" och vågade knappt närma sig sin morfar på hela kvällen. Stackars pappa som var så tajt med Nadia innan, jag tror han kände att de nog måste träffas lite oftare. Med sig hade de iallafall fantastiskt fina fotbeklädnader till våra tjejer; tofflor med stora vita lurviga katter att stoppa fötterna i till Nadia, och guldmockasiner till Olivia. Sååå fina, men jag glömde ta kort. Nadia gick runt i sina hela kvällen, ska försöka fota dem imorgon.

Sen åt vi iallafall älggryta. Vi fick en älgstek av Elin och Emil när de rensade sin frys inför Thailandsresan förra året och jag tror att den redan innan hade ett år på nacken. Men vi tänkte att vi testar och tog fram Carl Butlers kokbok (och backade upp med kalvfärs och risottoingredienser i kylen) och resultatet blev delikat. Den kanske behövde ett par år för att möra till sig rejält? Den bara ramlade i bitar, så god. Så vi åt och drack vin (men jag har hela munnen full med blåsor just nu, så vinet var ingen höjdare tyvärr...) och åt en god kladdkaka med hallon till efterrätt. Första sötsak jag äter sen jag införde mitt förbud härom veckan, och nu är förbudet återinsatt.

Nu sover alla barnen - Dylan efter lite klagomål om läskiga ljud och runtflyttning av madrassen som tillslut hamnade i vårt sovrum - och Johan och jag har landat i soffan bakom varsin dataskärm. Imorgon blir det Día de muertos-firande på Etnografiska muséet!

.

1 kommentar:

Elin sa...

"Svärfar" berättade att det var älgkalv och det håller sej tydligen mycket längre. Kul att det blev gott!