torsdag 22 oktober 2009

Sleep deprived

Jag börjar bli lite trött på att tjata om hur trött jag är, men jag vet ärligt talat inte vad som hänt med vår bebis den senaste veckan. Hon har ju alltid ätit mycket på nätterna, men somnat om med en gång och själv har jag knappt vaknat. Men sen några nätter tillbaka har hon varit vaken i TIMMAR nattetid och inte velat sova. Första två nätterna av detta skrek hon och hade feber, så jag var helt säker på att det var tänder på gång. Det gör mig ju inte piggare, men ger iallafall en förklaring och ett hopp om att det ska gå över.

Men de senaste nätterna har hon inte direkt skrikit, bara krånglat. Varit pigg, glad och arg om vartannat men framförallt inte velat sova i sin egen säng. Inatt tröttnade jag på att bli sparkad i magen och brösten och lade henne i sin säng, trots protesterna. Hon bökade hur länge som helst och var arg och bubblig om vartannat, men somnade tillsist. För att vakna någon timme senare. Nätterna har aldrig varit så långa som nu. Och inte en tand i sikte.

Jag har iallafall kontrat med att se till att inte ha någonting alls inbokat på dagarna för att kunna sova tillsammans med Olivia och på så sätt kompensera för utebliven nattsömn. Men jag skulle hemskt mycket mer gärna sova på nätterna än på dagarna, även om det är lite mysigt. Och skönt att inte ha några planer, ett nytt fenomen för mig!

Hursomhelst, allt detta gör mig än starkare i min övertygelse att någonting måste ändras, och i helgen har vi bokat in "sömnträning". Vi vet ju inget annat än det vi gjorde med Nadia, men det har ju funkat så fantastiskt väl, så det känns värt att testa igen. Det finns ingenting mer hjärtskärande än att höra sin bebis skrika och inte få ta upp och trösta, men om alternativet är stökiga nätter så får jag bita ihop ett par kvällar. Ska bli skönt att sluta nattamma. Johan är mycket mer konsekvent och tålmodig och ammar ju dessutom inte, så det blir han som får ta de jobbiga nätterna, så ska jag försöka stötta så mycket dagtid som jag kan.

Så dessa, förutom en bruch på lördag, är våra helgplaner, så låtom oss hoppas att det kan vara en lite piggare familj nästa vecka.

.

1 kommentar:

Elin sa...

Go Julia! Hoppas det funkar bra i helgen så du får sova mer nästa vecka. Kram