onsdag 21 oktober 2009

Blockoholic

Jag heter Julia och jag är blockholist. Jag tillbringar kvällarna framför datorn med att leta barnkläder på Blocket, oavsett om vi behöver dem eller inte. Sedan jag kom på att man kan lägga till sökordet "Vasastan", slipper jag onödiga träffar på Österåker, Upplands Väsby och andra för mig otillgängliga platser långt från stan. Detta har gjort mitt blockande ännu mer intressant.

En bieffekt till mitt sökande är att när jag väl köper något, träffar jag alltid så ofantligt trevliga människor och det är alltid lite spännande att få en inblick i främmande människors liv. Idag köpte jag en Polarn-jacka av en familj på andra sidan Vasaparken och de var så trevliga att vi stod en bra stund på gatan och pratade.

En annan sak jag också gillar med att köpa begagnat är känslan av det. När vissa tycker att det känns olustigt att deras barn ska gå omkring i någon annans gamla avlagda paltor tycker jag tvärtom att det känns jättebra att man kan återanvända saker istället för att bara automatiskt köpa nytt och köpa nytt. Jag känner det som att jag gör en bra miljöinsats!

Men nu är det blocketstopp. Vi behöver ingenting mer och nu har jag lovat mig att nästa gång jag går in där ska det vara för att sälja. Och vad kan vara bättre än att våra gamla saker får komma någon annan till nytta?! Fast det kommer väl dröja ett tag eftersom vi redan har en i kö på alla saker. Men sen ska jag sälja och då åker jag väl dit igen, en blockholist kan lätt få återfall.

.

2 kommentarer:

Just me sa...

Heja Julia !

Återanvändning är ju helt fantastiskt bra tycker jag ! :0)

Jag köper också en massa begagnat .. LOVE IT !

Elin sa...

Bra att du satt dej själv på avvänjning;-) Men begagnat är ju super, fattar inte dom som inte gillar det?! Man behöver ju inte köpa sunkiga saker... Kram