fredag 30 oktober 2009

Smeknamn

Jag sitter här och funderar på vart alla fåniga smeknamn kommer ifrån. Så fort jag blev mamma bara började fåningheterna bubbla ur mig. Vissa är ju mer förståeliga förkortningar och förenklingar men vissa undrar jag storligen hur min hjärna kunnat spontanfabricera. Vi som ju dessutom verkligen avsiktligt valde namn som inte automatiskt skulle bli smeknamn. Här bjuder jag på ett axplock (och skäms lite):

Nadia: Naddisen, Naddi, Najja, Skrot, Skrotis, Skrotunge, Poopie (??), Puppis.

Olivia: Oliven, Olivungen, Livisen, Liva, Ollie, Kookie, Kakan, Kakmonstret, Kakis, Skruttis, Skruttunge.

Skatten, Skattis, Going och Gooooa heter de båda två lite omväxlande.

...och det är bara dem jag kommer på on top of my head! Undra om alla föräldrar har fåniga smeknamn på sina barn men bara använder dem hemma så att ingen någonsin får veta...

.

6 kommentarer:

Just me sa...

HAHHAHAH Adele har också MASSOR med smeknamn :-)

Vi kallar Adele för Addis , Adulley , Adellen , nelly , Cookie , gossis , adster , Dellen ... hahhah och hundratals fler :-)

Oftast blir det COOOKIE :-)

Vad det kommer ifrån har jag ingen aning

Elin sa...

Du, samma här! När jag frågar Thea vad hon heter svarar hon: "Thea Tussan Bandelus";-) När vi var på Ikea sist och jag ropade Tussan efter henne sa Emil: kan hon inte slippa när vi är ute bland folk i alla fall? Och det är ju sant, hips vips är hon femtom och vill inte ha några töntiga smeknamn längre!

Anonym sa...

Jag ar 34 och heter fortfarande "Grodbebis". Eller "Maja Skrutt". Men min all time favourote fran mamma ar "min lilla snorkalops"! Later val aptitligt?


Min mamma kan mojligen vara galen.

Anonym sa...

"favourite".

Helen sa...

Festligt, tänkte häromdagen själv på alla smeknamn vi har på Leo.
- Ärtan var ju det första och det får han heta ibland nu oxå.
Sen har det blivit:
-Ärtlund
-Mango (såg ut som en rynkig mango i ansiktet när han var ledsen. Myntat av hans faster)
-Makaronen (när han ammande och låg alldeles krokig)
- Tjorvas Korvas (när han tjorvar sig)
- Lillfis (får jag nog vara försiktig med Tänk att börja första klass och få heta lillfis!)
- Morfars ELO (min pappa sa fel ibland)
- Elo ledde till Elo Velo
Och sen de vanliga som gubben, skrotis, mammas kille osv

Julia sa...

Vad roligt med alla smeknamn - tack för att ni delade med er!

Och när jag plötsligt började kalla Nadia för Skrot hade jag ingen aning om vart det kom ifrån och än mindre att även andra använde det som smeknamn. Skumt det där..