måndag 5 oktober 2009

Dålig mamma

Idag är jag en ganska dålig mamma. När Olivia ville sova imorse passade jag också på att sova, men jag kände mig nästan tröttare än innan när hon väckte mig efter någon timme. Vissa dagar blir det bara så, som att man vaknar i fel ända av sömncykeln och inte blir piggare av att sova.

Jag gjorde iallafall mig och Olivia klara för att bege oss ned på stan och köpa vinterkängor till Nadia - sista paret i rätt storlek på Stadium, när de ringde från dagis. Nadia hostade massor och de ville att jag skulle hämta henne efter lunchen, klockan tolv. Då var klockan strax efter elva och efter en stund kom jag iväg ned på stan. Då började min stressiga dag och jag vet inte vad det var som blev så stressigt men allting gick bara lite lite fel. Fick vänta länge på rätt storlek trots att det var tomt i butiken, det enda biträdet hjälpte en annan. Olivia var ledsen i vagnen så jag fick ta upp och bära henne. Sen fick jag skorna och gick för att betala men upptäckte när jag betalat att Olivia tappat sin ena socka. Fick gå hela vägen tillbaka och leta socka som jag tack och lov hittade, så att lillskrutt slapp frysa om foten.

Tog tuben hem och en snabbis in på Ica för att handla fika till Hanna som skulle komma över. Sen hem, lämnade en sovande Olivia nere i vagnen för att springa upp och hämta ståbrädan. Ramlade i min hast i trappan. Ned och krångla på ståbrädan och så iväg till dagis med andan i halsen. När jag kom dit satt de och åt men Nadia kom och tvättade händerna och Marie sa att det gått bra idag förutom allt hostande. OCH att hon frusit så mycket eftersom vi satt på henne alldeles för lite kläder. På hennes hylla satt en postitlapp: "Nadia behöver varmare kläder". Och då tänkte jag med skam på hur jag bara satt på henne ett par tunna tights under galonisarna och skämdes ännu mer när de återigen sa hur mycket hon frusit. Stackars lilla barn, jag kände mig hemsk. Kall och sjuk, hur tänkte jag egentligen?

Men inte blev det bättre sen, för som vanligt blev Nadia galen när jag försökte avbryta handtvättandet när hon stått vid kranen i tio minuter och att klä på sig avskyr hon ju alltid. Nu hade hon ju heller inte sovit middag, så hon var trött och superarg. Och jag som bara hade ståbrädan. Nadia låg på golvet i dagistamburen och bara skreeeeek sitt allra mest genomskärande skrik medan jag bände på henne kläderna. Olivia hade vaknat i vagnen och skrek hon med, fast inte lika argt... Tillslut kände jag hur jag själv tappade humöret och röt åt Nadia att skärpa sig och lyfte upp henne med en arm och lyckades få ut oss från hallen. Dagispersonalen måste tycka att jag är världens sämsta förälder, usch.

Sen lugnade vi alla ned oss lite och Nadia åkte på ståbräda hela vägen hem. När vi kom in i lägenheten sprang hon in med kläder på medan jag tog av Olivia, och sen kunde jag först inte hitta henne. Men hon stod bakom gardinen i sovrummet och jag trodde att hon ville busa, men hon stirrade bara tomt framför sig. Jag fick sånt hugg av dåligt samvete, som att jag förstört henne för alltid genom att bråka med henne. Jag tog av ytterkläderna och lade henne i sängen och hon somnade omedelbart. Men min puls var fortfarande på max medan jag matade Olivia och mig själv och jag hade dåligt samvete under hela tiden Nadia sov, och har det fortfarande.

Idag är Julia Amanda H en dålig mamma.

.

3 kommentarer:

Elin sa...

Julia, du är INTE en dålig mamma!!! Du är världens bästa mamma till dina tjejer! Tycker också det är svårt att veta hur mycket kläder dom ska ha på sej. Thea hade frusit förra veckan för hon hade inga vantar med sej:-s Nu får hon vantar och dubbla byxor under regnbyxorna, hoppas det räcker. Man lär sej av sina misstag. Och Nadia var säkert bara jättetrött, det var därför hon stod och surade bakom gardinen. Har varit med om liknande flera gånger, Thea somnade ju tex skrikande av utmattning medan jag sålde en hallmöbel = sjukt dåligt samvete... Du är super Julia:-) Stora kramar!

Anonym sa...

men vännen ...

Du är inte alls en dålig mamma ..utan en helt normal sådan .
Du är ju en människa Julia :-) och då tappar man tålamodet ibland .

Men jag vet precis hur du känner .. jag har också tänkt att jag förstört Adele för livet när jag blivit arg på henne .
Naturligtvis är det inte så men jag vet att det känns i hjärtat ,

Du är fantastisk Julia ! Du har två små och lyckas jonglera det jättebra :0)

Give yourself a break :-)

Kraaam

Åsa-M

Mia sa...

Du är en supermamma!
Idag kommer pappas tantkusin Mia förbi å lämnar några små paket........och en superlång kudde :)

Kram