tisdag 20 oktober 2009

Irritationsmoment

Usch jag blev så irriterad idag på lunchen. Mötte upp Jenny och Linda för lunch och vi letade lunchställe i Birkastan med plats för två barnvagnar och en mage. Fanns inget såklart, så tillslut bestämde vi oss för Xoco som visserligen har en stor skylt med en överkryssad barnvagn på dörren, men bra fönster mot gatan där vi kunde lämna vagnarna under uppsikt. Dessutom var det nästan tomt.

Jag gick först in och frågade om de hade barnstol, eftersom det var lunchdags även för Olivia. Biträdet svarade att de hade en för barn upp till 10 kg och det funkade ju bra förstås. Så vi packade ur oss ur vagnar och in med barnen och av med alla kläder. Jag beställde lunch, betalade, fick återigen be om barnstolen och hon kom ut med en sån där "stol på bord" som inte är så lätt för en liten plutt att sitta i (konstigt att de är för barn upp till 10 kg, måste ju vara en mycket kort tid de funkar) men jag tänkte att det får gå ändå. Så då räckte jag tjejen bakom disken min lilla skål med hemgjord fryst barnmat i tärningar och frågade om hon kunde värma den.

"Nej tyvärr, vi får inte ta in mat i köket" svarade hon avmätt och jag sa "Va?". "Av hygienskäl" förklarade hon. Eller förklarade, för mig var det ingen förklaring utan mest en ursäkt för att slippa ha kladdiga barn på det stilrena caféet. Jag kan förstå att man inte tycker det är skitkul med högljudda barn som grisar ned och tar en massa plats, såklart jag kan, jag har ju också varit där. Men att helt exkludera en grupp människor från vissa sammanhang, det gjorde mig så fruktansvärt irriterad att de så uppenbarligen inte ville ha oss där. Hon kunde ju åtminstone sagt nåt när jag frågade om barnstol, det är ju inte helt otippat att barnet ska äta då.

Jag blev så fruktansvärt irriterad att jag nästan skakade, och tappade ut en av barnmatsbitarna på golvet. Så arg, så trött på att bli skälld på när man kommer med barnvagn, och på att vara allmän egendom när det gäller gnäll på gatan. (Det får bli ett annat inlägg...)

Men jag orkade inte med att vi skulle behöva avbeställa luncherna, klä på oss alla igen och bege oss ut för att hitta ett nytt ställe, så jag sprang över gatan och köpte en barnmatsburk på ICA. Fick be om vattenbad två gånger innan de tillslut kom ut med en liten kanna med ljummet vatten. Olivia fick äta kall lasagne och åt bara några tuggor. Men sen somnade hon i vagnen utanför och jag hann dricka upp kaffet och få lite valuta för de dyra pengar vi betalat för vår lilla lunch.

Men jag var fortfarande irriterad när jag gick därifrån och känner att det inte är särskilt kul att vara en icke önskvärd kund.

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant. Där har jag också blivit riktigt dåligt behandlad när jag var barnledig med John. Skitställe.

Maria