fredag 12 februari 2010

Fredagsjäkt

Idag var en hektisk dag med arga barn. Ett iallafall. Lika glad som Nadia var hela dagen igår när hon fyllde år, lika tjurig har hon varit idag. Jag tror helt enkelt att hon gillar att stå i centrum och att det blev lite antiklimax när den roliga födelsedagen var över. Denna fredag började dessutom redan kvart över fem när Nadia bestämde sig för att det var morgon och blev vansinnig när vi inte tyckte som hon. Hon lyckades väcka Olivia också, och vid sex gick Johan upp med dem båda. Jag fick somna om, men det gormades så mycket att det var först med öronproppar i som det alls gick. När jag blev väckt halv åtta visste jag knappt vad jag hette och vi kom iväg sent till dagis och jobb. Jobbdagen blev stressig och den slutade inte ens medan jag stod och bakade kakor sent på eftermiddagen och mobilen bara ringde och jag fick ta pauser och springa iväg och skicka mail. Trots att jag egentligen jobbar halvdag på fredagar... Nadia, hon var ömsom glad och ömsom tjurig, och fick några härliga utbrott medan vi bakade. Och den tilltänkta tårtan till morgondagens släktfika blev platt som en pannkaka. Varför blir det så, när man gör precis som det står i receptet??!

Nu sover iallafall snart båda barnen, Olivia sen ganska länge fastän det fortfarande är tidigt. Hon är inte i toppform just nu. Hon hostar, äter dåligt och sover otroligt mycket. Vi har lagt henne redan vid sex de senaste dagarna och så har hon sovit två gånger 2-3 timmar på dagarna. Vi hinner knappt träffa henne alls, inte ens Johan som är hemma med henne, hon bara sover. Lilla gumman, hoppas hon återhämtar sig snart. Jag kan förresten tillägga till kompetenslistan tidigare att hon nu också kan gömma pannan bakom händerna och leka tittut när man säger "Var är Olivia?" eller "Olivia är borta!". Hon "joddlar" som en indian med handen för munnen och bäst av allt är att hon ger stora våta snoriga kyssar med öppen mun när man ber om en puss.

Jag pustar ut i soffan nu, medan Johan är nere och hämtar mat hos sushin i porten bredvid. Vi kände varken för att handla eller laga och jag ser väldigt mycket fram emot både soffa och säng. Helgen bjuder på släktfika på lördag och barnkalas på söndag, så vila får vi göra nästa helg. Men jag älskar ju att ha kalas så det gör inte så mycket.

.

Inga kommentarer: