måndag 15 mars 2010

Söndagskorv

Måndagsmorgon och jag har vaknat av mig själv för första gången på mycket länge! Det verkar också som att vällingfighten gett resultat, för vi har fått sova ostört hela natten. Och då passar jag på att vakna kvart i sex utan att kunna somna om... Eller så var det bara två utmattade tjejer, för de kom inte i säng förrän halv nio då vi kom hem från pappa. Där hade vi festat loss på hemgjord korv i mängder (merguez, salsiccia, chipolata... mmmmm... bra present vi gav honom, den där köttkvarnen!) och barnen och främst Nadia då, hade lekt som vildar med Dylan och pappa med kuddarna i soffan. Min pappa har en unik förmåga att komma ner på barnens nivå och bli deras bästa lekkamrat. Han ångrar sig alltid sen när han sitter flåsandes med vilda barn som är så uppjagade att leken helt urartat och de inte vill sluta på kommando. (Ungefär här vaknade barnen, och det blev pottpaus...)

Det blev en mycket bra söndag trots att både Johan och jag vaknade på lite segt humör. Insåg vid elva att vi inte druckit något kaffe, så då gjorde vi det och mådde lite bättre sen. Vi åt en avancerad falukorv- och makaronilunch och sen klädde vi på oss ytterkläderna. Johan skulle iväg på Allsvenskepremiär och jag kände att jag behövde komma ut med en rastlös Nadia som nästan klättrade på väggarna. Så vi lämnade pappan vid bussen och gick till Vasaparken för att gunga. Gunga är den bästa parkaktiviteten vintertid när man är ensam med två barn, för då kan de sitta i varsin gunga med mig i mitten som puttar på. Men det är en isbana runt gungorna i Vasaparken och det är med fara för livet som man får ta sats...

Nadia var trött eftersom det var eftermiddag, så jag stoppade barnen i syskonvagnen och började gå. Nadia somnade efter en stund så jag gick nedåt stan eftersom vi skulle hem till pappa sen. Jag tog en lång promenad, men Olivia vägrade envist somna, tills jag hängde för en filt, då gav hon också upp. Så där gick jag i vårsolen med två barn som sov i vagnen. Skööönt. Drack en kaffe på vägen och när jag kom in till city tog jag en sväng i Gallerian och handlade lite barnkläder till våren och billiga sommarklänningar till Nadia på H&M. Sen var klockan närmare fyra, då jag skulle vara hos pappa, och Olivia hade just vaknat så jag gick dit, och Nadia vaknade när vi kom fram. Vi kom samtidigt som Tittis barns familj och så var vi stora gänget igen - trevligt!

Som vanligt fick vi vänta länge på maten och som vanligt var den fantastisk när den väl var klar. Barnen hade jättekul under tiden och efter en stund kom Johan också och vid åtta promenerade vi hemåt. Väldigt mysig söndag - återkommer med lite bilder från lördag i Uppsala.
.

Inga kommentarer: