söndag 28 mars 2010

Dimanche

Söndag och vi är inne på tredje ensamdagen. Det har gått så långt över förväntan och vi har det så mysigt, barnen och jag. Hade jag fortfarande varit mammaledig hade jag nog inte njutit så mycket av detta som jag gör, men jag lider ju alltid av lite barnabstinens just nu och ensam med de små får jag verkligen njuta av dem helt och hållet hela tiden. Kanske skärper de till sig lite extra, för det har verkligen inte varit några problem alls. Med det inte sagt att jag inte saknar min man. Igår kväll när jag inledde en någon försenad Earth Hour och stod och diskade i det svaga ljuset av två sterainljus konstaterade jag att den företeelsen var bra mycket mysigare förra året när vi var tillsammans. Och jag ska erkänna att jag fuskade och tände en liten nattlampa när jag tidigt gick och lade mig för att läsa.

Igår morse kom Lina och Alma över för att vi skulle vara barnvakt medan Lina gick på teater. Stella skulle komma över och hjälpa till men av olika skäl blev det inte så, och eftersom Lina inte hade hjärta att lämna mig ensam med tre barn mitt i middagslurstid, gick vi ut och gick istället. Barnen somnade snabbt i vagnarna och vi tog en skön promenad i det osköna och ganska ruggiga vädret. Jag köpte ett par fodrade galonvantar till Nadia, som hon nog kommer att ha mycket nytta av. När jag hämtade på dagis i fredags och möttes av stela, genomleriga vantar mindes jag plötsligt höstens gegga alltför väl. Galon är bra.

Stella mötte upp oss på vägen och eftersom alla tre barnen vaknade lika snabbt som de somnat, köpte vi med oss varsin latte och gick till parken. Nadia vägrade där att kliva ur gungan på säkert en timme och även Alma och Olivia hade kul i gungorna. Men sen blev det ruggigt och vi började gå hemåt och sa hejdå till våra vänner. Men Stella glömde sin bok i min väska och kom efter och hämtade den. Då lyckades jag lura upp henne med löften om nybakade bovetebullar och så åt vi mellanmål och busade med barnen en stund.

När barnen somnat på kvällen så hade jag till motsats till fredagens effektiva kväll, en riktig slapparkväll och gick och lade mig tidigt och läste ut min bok.

Och idag fick jag njuta av lyxen att bli väckt kvart i sex och inse att klockan var kvart i sju. Då kunde jag åtminstone intala mig själv att jag var lite piggare än jag var. Får hålla dem vakna en extra timme ikväll ändå, tänkte jag, och hoppas att de fortsätter sova en timme längre, med hjälp av den nya sommartiden.

Vi skulle brunchat med Karin och Tove idag, men Karin är magsjuk så det blir en eftermiddagsfika med Tove istället. Vi har inte så mycket andra planer än det och att gå ut och handla blöjor (för de var visst också slut) när Olivia vaknat. Och inatt kommer Johan hem, i ett aningen slitet tillstånd, kan man tänka sig...

.

Inga kommentarer: