fredag 26 mars 2010

Mysig och produktiv ensamfredag!

Det blev en mysig första ensamdag med barnen. Jag hade en tanke om att Olivia vid ett års ålder skulle få debutera på Öppna förskolan och att jag skulle gå dit med henne till deras sångstund klockan 11. Men dels är det mitt i hennes morgonlur, dels insåg jag att det kunde vara rätt skönt att bara vara hemma. Dessutom behövde Elin som jag egentligen skulle äta lunch med åka tidigare till jobbet och då passade det bättre att ses hos oss vid halv elva.

Efter dagens enda jobbiga stund hittills, pyjamasutbrottet, kom vi iväg till dagis och sen lekte Olivia och jag en stund innan jag lade henne. Hon är fantastiskt lätt att lägga, måste jag säga. Trots att hon knappt verkade trött, lade jag henne i sin säng och gick därifrån och en liten stund senare sov hon. Jag passade på att hänga lite tvätt, stoppa i en maskin till och krypa ned under täcket och läsa lite i min bok som jag läst i alldeles för länge. Jag är så trött jämt, så jag kommer aldrig längre än ett par sidor åt gången. Även denna gång blev det en ganska kort - men lyxig! - lässtund och sen hoppade jag i duschen innan Elin skulle komma.

Från Elin fick jag lite IKEA-beställda varor och när vi fikat klart och hon behövde åka till jobbet vaknade Olivia och vi fixade lite hemma. Sen gick vi iväg för att handla på Daglivs. Johan storhandlade visserligen innan han åkte, men han håller sig strikt till listan utan andra improvisationer än snabbmakaroner, så hemma rådde brist på toapapper och lite annat. Körde fredagsracet på Daglivs och sen en sväng på Indiska och H&M med lite shopping till mig och barnen. Det tyckte jag att vi var värda denna ensamhelg.

Olivia var så rolig. Hon satt i pigg och upprätt i vagnen och log och sa "Hej!!" tjugo gånger till varje person vi mötte. Och det var ganska många mitt i fredagseftermiddagsrusningen. De flesta lade huvudet på sned, log tillbaka och svarade på varje hej. Jag ler när jag skriver detta och jag minns så väl att Nadia var precis likadan i den åldern. Att heja verkar vara omåttligt populärt hos mina döttrar, och charmen har de gemensamt.

Så kom vi hem och åt lite mellanmål innan det var dags att bege oss ut igen. Vi hämtade Nadia och gick sen till Vasaparken och gungade lite. Nu var det dags för Olivia att sova igen men det tyckte inte hon. Det krävdes en del talang för att gunga Nadia med ena handen och försöka hindra Olivia att sätta sig upp och köra vagnen fram och tillbaka på det mjukglassliknande underlaget. Med lite hjälp från en annan dagismamma lyckades jag tillslut och så gungade vi och hoppade studsmatta tills jag frös om mina gympadojsfötter. Då gick vi hem och Olivia fortsatte att sova i vagnen ända tills jag väckte henne vid fem. Då var den helstekta rostbiffen nästan klar och sen satte barnen och jag gemensamt i oss säkert en 400 gram kött. Gott var det!

Och nu sover de - Nadia var så duktig och väntade i hallen där hon satt och sjöng medan jag lade Olivia. Och jag bakar bröd och målar en pall och känner mig ganska effektiv. Faktiskt lite skönt att inte sova framför tvn en enda kväll.. Men det blir tidigt i säng med förhoppning om en lugn natt. Morgnar som börjar senare än halv sex har jag gett upp hoppet om sedan länge...



Livisen och jag på väg ut. Vinteroverallen tillfälligt undanlagd till förmån för jacka. Vååår!


I Ikea-leveransen fanns en potta till landet. Nadia ville enbart kissa på denna resten av kvällen, vilket öppnade upp för Olivia att få fri tillgång till den andra pottan.

Hon klättrade upp på pottan hela tiden och ville inte komma ned. Resultatet blev klent, men det var ju inte heller riktigt avsikten med det hela.

Inga kommentarer: