onsdag 23 september 2009

Tripp Trapp check, men puh!


Sitter i soffan, lägenheten full av matos och jag känner mig så slut att jag inte ens orkar ta för mig av den mat jag just lagat. Egentligen har väl den här dagen inte varit så mycket jobbigare än de normalt är, men det känns så. Jag tror det har att göra med att jag äntligen avslutat mitt Tripp Trapp-projekt. Samt att jag känner lite lite som att jag börjar bli sjuk. Men det ska jag förtränga som jag brukar, så brukar det försvinna.

Vi bestämde oss för att istället för att köpa en ny Ikea-stol till Olivia, ge henne Nadias gamla och sätta Nadia i en Tripp Trapp, eftersom hon ändå alltid vill sitta på vanlig stol nu. och inte alls gillar barnstolen. Men att hitta en begagnad sådan var inte det lättaste, inte om man har krav på bygel fram. Vit ville jag först ha, men det gav jag upp med en gång efter att konstaterat att de inte finns några sådana på andrahandsmarknaden. Efter att ha lusläst Blocket tjugosju gånger om dagen och ringt på ett otal annonser, hittade jag tillslut en fin en på Loppi.se vilket är extra bra eftersom en del av kostnaden går till organisationen Childhood. Så jag fick låna Elins bil igen och knallade iväg med Olivia i bilbarnstol och vagn, för att hämta bil. Sen körde jag till Bromma, körde fel eftersom vägbeskrivningen på hitta.se tydligen såg mig som fotgängare och föreslog en gångväg. Men jag hittade rätt tillslut och kunde hämta stolen. Sen körde jag hem, parkerade utanför och konstaterade att Olivia sov djupt.
Då gjorde jag nåt man absolut inte får. Istället för att bända upp henne och ta henne i babybjörnen som jag tänkt, lämnade jag henne sovandes i bilen och SPRANG upp med stolen, och SPRANG ned med alla Ikeakartonger från hyllan. Sen in i bilen där lillan snusade fortfarande, och iväg och kasta kartonger, lämna bilen och frakta hem oss igen. Med kortare avbrott för mjölk-, ost- och bröd- (från mitt nya tempel Bakery & Spice) inköp. Och så en snabbis in på Myrorna för att kasta in lite gamla barnkläder.


Jag kom hem halv tre, helt färdig. Ammade Olivia och sen iväg med syskonvagnen för att hämta Nadia. Nadia var på gott humör tills jag skulle klä på henne (allt hon hade på sig var dyngsurt från vattenleken). Då fick hon ett av sina allra härligaste utbrott och det var ingenting jag var direkt stolt över att visa upp de andra föräldrarna och dagispersonalen. Som tur var var både Frida och Linda där så jag fick lite hjälp och förståelse av dem. Frida och Walter hängde med oss hem och drack kaffe och lekte och det räddade nog min kväll. Eftersom Johan är på kickoff ikväll kunde den ha blivit rätt lång annars, men nu lade jag en trött Olivia halv sex och ägnade sen timmen tills Nadia skulle sova med att laga mat tillsammans med henne. Hon tycker att det är en riktig höjdare att vara med och laga mat och lyckas man bara hindra henne att slicka på den råa kycklingen, är det ett bra sätt att få maten lagad samtidigt som Nadia blir underhållen. Ikväll lagade vi kycklingbullar med quinoa, oliver och fetaost som jag hittat på själv. Gott!


Nu sover äntligen barnen och jag får sitta ned för första gången på vad som känns som hela dan. Pustar ut och hoppas att ingen vaknar på ett tag. Och funderar över hur sjutton man ska lyckas flytta på de där plattorna som sitter på stolen. De sitter som berget, och det gjorde de på alla stolar de hade på Loppis. Nån som vet?!

.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att höra att det gick så bra idag! Jag är stolt över dig min fina vän - du fixar fan det mesta! Och när det gäller tripp-trappen så rekommenderar jag milt våld, brukar funka. Nåt mjukt mellan och så lite väl placerade hammarslag så ska du se att de ger med sig! Hoppas att du får sova en god natt så ses vi imorgon. Stor kram Lina

Elin sa...

Bra jobbat Julia! Vet hur trött man kan känna sej efter en lång dag... Jag är konstant trött, skiftjobbet tär på reserverna. Förr fick man iaf sova ikapp ibland. Hoppas Nadia gillar sin nya stol! Hörs snart, kram kram