måndag 28 september 2009

Strumpor... och lite till.

Jag läste nånstans att för att förenkla i tvättsorteringen skulle man bara ha enfärgade strumpor till barnen. Lät ju jättebra. Men ett litet problem uppstod. Det FINNS inte enfärgade strumpor för barn. Inte nog med att det inte finns enfärgade, det EXISTERAR överhuvudtaget inte könsneutrala eller vanliga strumpor. Vill man inte ha militärgröna sockor med fotbollar eller transformers, är man hopplöst utelämnad till rosa botten med söta motiv.

H&M är allra värst. Detta svenska företag som man likt ett Ikea kunde tro skulle handla om jämlikhet och sunda värderingar, har de mest könskonservativa barnkläderna av alla. Jag blir alltid lika förbannad när jag vågar mig in på deras barnavdelning. Lyckas man som förälder till flickor undvika de Hello Kitty-mönster de envisas med att trycka på allt, kan man ge sig fan på att de till synes normala jeansen har en hjärtformad ficka därbak och rosa sömmar, eller att tröjan är rynkad under bröstet (bröstet, på en ettåring...).

Jag är verkligen inte särskilt bevandrad i könsdebatten men jag tycker vad jag tycker. Och jag tycker att det är helt ok att tjejer får ha tjejkläder och killar slipper bära kjol. Men jag tycker inte att man behöver göra barn till små vuxna och alltid könsidentifiera dem. Jag har verkligen börjat tänka på att försöka säga barnen istället för tjejerna och så. Det känns skönt att vi har ett dagis som också jobbar så, där säger de oftast "kompisarna" om de andra barnen, och aldrig flickan eller pojken.

Tja, det började med strumpor och slutade med könstankar. Från smått till stort. Som livet ju är.

.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var pa en "baby shower" for ett tag sedan dar de inte visste ifall det skulle bli en flicka eller pojke. Det var skitsvart att kopa presenter, for antingen ar det rosa eller blatt! Flicka eller pojke! Bestam dig! Tank om man nu skulle fa en liten kille som tyckte valdigt mycket om rosa klanningar? Vad gor man da?

- Maja

Anonym sa...

Hihi Maja :-) Då får han gå i klänning ..
Ja iallafall om det var min son :0)

Kram

Åsa

johanna sa...

Ja det skulle min med få! Jag vet många barn som gillar klänningar och glitter, både pojkar och flickor.

Anonym sa...

Min son ocksa, helt klart (om jag hade nan, forstas). Tyvarr ar nog inte alla foraldrar sa open minded och forstandiga som vi :)

- Maja

Julia sa...

Ja det skulle min med! Det är ju inte så konstigt att barn gillar "fina" saker som glitter och rysch pysch och det gör de nog oavsett kön, tills de blir gamla nog att förstå "rätt och fel". Sorgligt egentligen... Men det är ju tur att det finns några som vi då!

Anonym sa...

Jaa det är sorgligt .. på mitt jobb har jag en tjej som kallar sin son för "lill bögen "för att jag gillar rosa ...

Beklämmande

/ Åsa