måndag 7 september 2009

Landethelg

En skön helg på landet ligger bakom oss. Jag kände ett sånt akut behov efter lite filosoferande i skogsmiljö och för en gångs skull avstod Johan från en AIK-match för att vi skulle kunna åka(tack älskling!). Vi tog båten ut på lördagsmorgonen och efter Nadias middagslur "selade vi upp" barnen och begav oss. Olivia på min mage i babybjörnen och Nadia på Johans rygg i Ergo-selen som vi inte använt sedan förra höstens svamptur, då hon absolut inte ville sitta i den, utan fick bli buren istället. Nu gick det hur bra som helst att sitta på pappas rygg, och lite galopperande och hoppande gjorde förstås susen. Mot farmor Ing-Maris svampställen bar det, och som vanligt pekade hon ut alla ställen, och vi skördade... Olivia somnade efter en stund så henne lade jag på en filt medan vi plockade svart trumpet på ett ställe där det var så tjockt att man knappt kunde gå på marken. Nadia passade på att glufsa i sig alla de blåbär vi plockat på vägen och jag kan säga att efter den helgen var det blåärspuré i blöjan...
Efter ett par timmar i skogen började barnen som varit så duktiga tröttna lite och vi begav oss hemåt. Men nästa dag var det dags för blåbärsplock och jag tog med mig Nadia och bärplockaren och begav mig ut till den lilla skogsdungen bakom stugan. Där plockade jag för fullt och gjorde mitt bästa för att få Nadia att äta direkt från buskarna och inte ur bunken.

Vi tog eftermiddagsbåten hem på söndagen och som alltid känner jag mig tacksam över att vi har förmånen att ha ett landställe i familjen, någonstans att ta tillflykt när storstadsluften blir alltför svårandad. Nu blir det blåbärspaj och en massa goda svampsåser och svamppasta framöver! Det är något speciellt med mat man själv plockat, och inte ur kyldisken på Ica...

Till skogs!



Bra ställe, tycker Nadia

Nyvaken på filten



Ah, en ny bunke att tömma!



Blåbärsansikte

Inga kommentarer: