måndag 9 september 2013

Morgonstund

Den här stunden när barnen och Johan, efter lite blandat tjafs från de små - som idag visserligen var ganska så samarbetsvilliga och Nadia överraskade oss med att ligga fullt påklädd under täcket när vi kom in för att väcka henne - är ljuvliga. När lugnet lägger sig över lägenheten och jag med gott samvete kan krypa ner i sängen igen, eller sätta mig i fåtöljen vid fönstret med en kopp kaffe. Från stoj och stim till total tystnad, förutom från dagisbarnen på gården spm hörs alla fem trappor upp och jag skyndar mig att stänga balkongdörren. Jag tror att jag kommer att fortsätta att njuta av just det ögonblicket även när lillkillen kommit. 

Jag vaknade ännu en morgon utan att ha fött barn och jag försöker att inte tänka för mycket på det, det är ju trots allt en hel vecka kvar till beräknad nedkomst och det är dumt att bli otålig redan innan det datumet passerat. Men varje kväll när jag går och lägger mig så tänker jag, kanske inatt! Och jag tycker att jag haft lite symptom och känningar, men det kan ju lika gärna vara inbillning. Jag sov iallafall djupt och skönt inatt, utan att vakna en enda gång innan Olivia kom och väckte oss fem i sju, väldigt skönt! Annars är det mer regel än undantag att jag är uppe och kissar minst ett par gånger per natt. 

Igår blev det inte många knop gjorda, jag låg på sängen och surfade och läste tidning, tog ett varmt bad där jag fick sällskap av en frustande Nadia, och bara skrotade runt här hemma... David och Hilda kom förbi en liten sväng på kaffe, jag orkade ta mig ur mjukisbyxorna men inte så mycket mer, trots att det varit så viktigt för mig att inte gravid-sunka ner mig. Men igår kändes det legitimt, söndag och höggravid, jag orkade varken sminka mig eller sätta på mig annat än bekväma brallor och t-shirt. Såhär snygg var jag, tänkte jag skulle passa på med en sista magbild men jag hinner nog ta några till. Den ser iallafall enooooorm ut!


De stannade inte så länge för sen skulle Johan spela fotboll, och även Nadia. Johan och David tog henne till träningen och efteråt var David snäll nog att ta hem henne hit så att Johan kunde spela match och jag slapp gå till Hagaparken i mitt tillstånd. Istället softade jag och Olivia vidare hemma, men tog en liten sväng till Hemköp för att handla lite och så kastade vi lite recycling och pantade flaskor. En kort liten utflykt men ändå skönt att komma ut i det fina vädret, om så bara för några minuter. 



Olivia i full pantnings-action 

Idag står ett Ikea-besök med Elin på agendan, behöver köpa några småsaker och lite förvarningslådor till källaren. Ikea ska enligt vissa vara en bra förlossningstrigger också, så det var ju en bra bonus, får se om det funkar! I eftermiddag blir det Minigymnasterna för Nadia, vi bestämde att hon får gå på den så får Olivia gå på bollgympan med sina kompisar på tisdagar för flera från hennes avdelning går och hon var såå ledsen förra veckan när de andra fick gå och inte hon. Det blir lite roddigt med två dagar i veckan men det är väl bara att inse att de inte kommer att kunna göra allt gemensamt framöver och vi får helt enkelt testa om det funkar. På så sätt får även Nadia och Emilia fortsätta att träffas iallafall en gång i veckan och det känns viktigt att de får fortsätta sin fina vänskap även sedan Emilia börjat skolan. 
Nadia i badet med Ariel. Hon kunde inte fatta varför en sjöjungfru inte skulle kunna bada, och det kan man väl hålla med om. Så Ariel fick hoppa i med fena och allt. 

1 kommentar:

Anonym sa...


Jag är så fascinerad av att det kan bo en liten människa i magen sådär ! :-)

Så himla vacker är du !

Kram Å-M