onsdag 4 september 2013

En onsdag

Dagens enda planerade aktivitet var ett besök hos barnmorskan på morgonen. Johan och jag lämnade barnen på dagis tillsammans  och gick sen till Odenplan där kontentan av besöket mest var att ingenting hänt på två veckor. Jag har en liten sluttande kurva på magens storlek vilket känns lite skönt eftersom jag redan i maj nådde min förlossningsvikt med de andra två barnen, men sen avtog det och jag har bara gått upp ett par kilo sedan dess. Av andra får jag höra allt mellan "du är ju enooooorm" (åh, dessa taktfulla människor!) och "du blir ju aldrig särskilt stor när du är gravid", och själv tycker jag väl någonting däremellan, men inte att jag är så jättemycket större nu än före sommaren. Hursomhelst ligger lillkillen fortfarande inte fixerad men barnmorskan sa att så kan det mycket väl vara fram till förlossningen. Så vi får väl se, helt enkelt. En vecka till har jag ingenting emot att skrota runt på egen hand, sen får han gärna komma. Fast först vill jag bli helt frisk, hostar och snorar rejält fortfarande. Och sover dåligt, vilket känns helt kontraproduktivt när man ska vila upp sig inför en spädis ankomst, med allt vad vaknätter och nattamning innebär...

Efter barnmorskebesöket gick Johan till jobbet och jag insåg att jag hade en ledig dag och kunde göra vad jag ville, så jag satte mig på uteserveringen på Fabrique och tog en latte och en croissant och hade det skönt. 


Sen handlade jag lite och sen hem och vila lite i soffan, men då kom Kakelkillen som fastnat i Obama-trafiken så då kunde jag inte riktigt sova längre med gott samvete... Så jag frostade av kylen, vilket jag tänkt göra i månader, vi hade världens största isklump i vårt nya men skitdåliga Ikea-kylskåp. Sen läste jag lite, och kollade på Project Runway och så hade han gjort klart fogarna i badrummet och nästan klart med trösklarna men någon del saknades så helt klart blir det inte förrän imorgon. Då ska jag skura badrummet och skruva ihop skötbordet i lilla badrummet, som vi ju nu varit tvungna att använda under denna tid. 

Jag hade lovat att hämta barnen lite tidigare på dagis idag, för imorse ville Nadia inte gå dit igen. Men när jag kom och hämtade verkade de ha så kul och var ansiktsmålade och hade lekt teater. Hittade denna söta lapp på anslagstavlan:

Efter dagis gick vi till Vasaparken och lekte lite och ganska snart kom Mia, Douglas och Vincent dit tillsammans med en annan dagismamma som hade sju (!!) barn i följe. Alla barnen  (utom de två minsta) lekte nere på gräsmattan och klättrade i ett litet rönnbärsträd och hade skoj, medan mammorna satt på gräsmattan och njöt av septembervädret. Vilken sommar, jag kan bara inte föreställa mig att det inte alltid ska vara såhär!

Tog med mig barnen och handlade efter parken och kom hem ganska sent och satte igång att laga någon slags lasagne med köttfärs, spenat och chèvre. Sen middag men Johan var sen från jobbet och barnen hade ätit mackor i parken och banan på Ica, så det gjorde inte så mycket. Så kom Johan hem men insåg i samma stund att han var bjuden på herrmiddag hos David men glömt bort det, så han bara vände i princip. Så nu en liten ensamkväll i soffan när barnen somnat och jag får se hur länge jag själv lyckas hålla mig vaken...

Inga kommentarer: