måndag 7 mars 2011

Rom

Det bästa med Rom var nog det faktum att det skedde så spontant. Vi bokade resa på tisdagen, hotell på onsdagen och åkte på fredagen. Det är en sällsynt lyx i en småbarnsförälders liv att kunna utöva någon form av spontanitet...

Och vilken resa, vilken stad.. Hotellet var underbart, precis som vi trodde att det skulle vara till det priset. Vi checkade in på vårt hotell, www.berninibristol.com men mest vände på rummet, efter att ha inspekterat badrum och badrumsprodukter, konstaterat att det fanns badkar och våg (denna våg vägde vi oss på före och efter mastiga måltider, mycket underhållande. Som mest skiljde det 1,5 kilo för mig! Fast jag vet inte om jag såg fel på ursprungsvikten, lät lite mycket i efterhand. Men vi åt rätt mycket...). Sen begav vi oss ut på stan, för turistande och upptäckande. Dessa två dagar måste vi ha gått ett marathon om dagen, minst. Vi gick och gick och gick och vart man än lyfte blicken tornade fantastiska byggnadsverk upp sig. Jag var lite ledsen att vi inte läst på mer innan, eller hade en guidebok, men vi har fått ta reda på lite i efterhand. Gymnasiets latinlektioner kändes längre bort än jag trott..

Men vilken stad, jag älskade Rom från första stund. Så vackert, anrikt och med historien vingslag ständigt klappandes en på kinden.. Jag blev inte besviken på någonting, sådär som man kan bli när man sett monument på tusentals bilder och i massor av filmer. Tvärtom glatt överraskad av exempelvis Colosseums storslagenhet, och trots att regnet strilade nästan oavbrutet och det bara var några grader varmare än hemma, och trots att det var mängder med turister vart man än vände blicken, fastnade jag totalt för denna stad.

Lite ensamtid med min man, mängder av goda italienska måltider - vi körde all in med båda pasta/primi och kött/secondi till varje måltid eftersom vi hade så få - och det fina hotellet, gjorde inte saken sämre.

Att komma hem efter en lång, regnig dag och byta om till morgonrock och hissen ned till hotellets fina spa var en extra bonus. Underbart för en kall och aningen ledbruten kropp att få krypa ned i bubbelbadet och få värma sig i bastun.. Vi hade även bubbelbad i rummet visade det sig, så vi badade en hel del denna helg. På två dagar hann man mer än jag hade trott och när vi åkte hem på söndagsmorgonen, försökte jag att inte känna mig bitter över att solen plötsligt sken och värmde, utan glad och tacksam över att fått ha en sån underbar helg tillsammans med min älskade Johan. Tack till alla som hjälpte till att genomföra den! Bilder kommer...

.

Inga kommentarer: