måndag 14 mars 2011

Lax med zucchinipasta


Idag lagade vi en god laxrätt, jag tror det är Johans mammas recept. Jag ska bli lite bättre på strukturen i mina recept, det är ju nästan omöjligt att läsa på tidigare sätt.

Lax med Zucchinipasta
1 Zucchini
Olivolja
vitlök

Lax
En shalottenlök
En vitlöksklyfta
ca 2 dl matlagningsgrädde
ca 1msk fiskfond
champinjoner
salt och peppar

Hyvla zucchinin med hjälp av en osthyvel och dela sen längderna på hälften så att de blir halva bredden. Använd en hel zucchini, men lämna mitten, alltså kärnhuset.

Tärna laxen och champinjonerna. Bryn hackad lök och vitlök i olivolja och lägg i champinjonerna. Lägg i laxen, bryn och häll sen på grädden och låt laxen lagas klart i denna. Häll på lite fiskfond (och förundras liksom jag över vilken klantig förpackningsdesigner som gjort både etiketten på flaskorna till fiskfond och kalvfond blå. Jag bara väntar på den dag då jag häller ned fiskfond i den goda köttgrytan som puttrat i tre timmar...), salt och peppar och låt puttra en stund. Stek under tiden på zucchinipastan i olivolja och pressa vitlök över, samt salta. Häll upp zucchinin i djup tallrik och häll över såsen. Klart! Johan och barnen hade lite vanlig tagiatelle i botten, blandat med zucchinin, funkar också riktigt bra till.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja den här rätten kommer från ett recept som jag har men jag måste säga att du har förädlat den. Måste prova din variant. Verkar jättegod. Inte lika torr som den kan bli ibland.

/Svärisen