torsdag 10 mars 2011

Fransk vardagsmat

Kul att ni ville läsa om vardagsmat! Då ska ni få mitt allra bästa tips. Denna franska maträtt lagade min mamma och sen mest pappa, under hela min uppväxt. Namnet är (och stavningen har jag hittat genom att googla): Hachis Parmantier. Det uttalas "Achi parmonjé" och är en himla bra vardagsrätt. Jag vet inte om mitt recept är som rätten egentligen ska vara, det ser inte riktigt ut så när jag nu googlade, men detta blir sååå gott. Jag har inga exakta mått när jag lagar mat, men ni fattar säkert ändå.


Hachis Parmantier

Potatismos - koka potatisar i tärningar och mosa med mosare eller lägg i potatispress. Häll på grädde (matlagnings- eller visp-), smör, salt, vitpeppar och riven muskotnöt. Vispa med elvisp om du känner dig ambitiös.

Medan potatisen kokar, sätt ugnen på 225 grader och hacka en gul lök. Bryn denna i lite matfett och lägg sedan på köttfärs. När du brynt köttfärsen lägger du i ett par buljongtärningar och saltar och peppar. Det ska vara ganska salt!

Lägg köttfärsen i botten av en form och bred över potatismoset jämt. Strö över god riven ost, eller bara vanlig färdigriven och kanske lite riven parmesan på toppen. In i ugnen och gratinera tills osten fått färg.


Såhär ska det se ut ungefär, men det är inte min bild


Servera med en sallad. Denna rätt gillas av stora och små men akta så att de små inte bränner tungan som Nadia gjorde härom dagen, potatismoset blir väldigt hett.

Med detta sagt, ska jag erkänna att vi åt färdiga köttbullar med gräddsås och makaroner (kidsen och Johan)/ broccoli (jag) till middag idag. Ibland måste man få ta den lätta vägen och köttbullar är min (enda) favorit bland pre-fabs.

.

1 kommentar:

Anonym sa...

ÅH va gott ! Ska genast läggas till i receptboken !

Kram

Å-M