måndag 18 januari 2010

Irritationsmoment

Jag har ett stort irritationsmoment som förföljer mig varje morgon just nu. När jag lämnat Nadia på dagis går jag längs Kungstensgatan mot jobbet. Längsmed trottoarerna på min rutt ligger mängder med gamla uttjänta julgranar som folk bara slängt på gatan. På min väg från hemmet till jobbet går jag förbi inte mindre än tre lämningsplatser för julgranar, innan jag ens lämnat Vasastan. Många av granarna ligger bara ett par kvarter från lämningsplatsen utanför Vi-butiken och det står även granar vid returstationerna.

Det gör mig så arg! Jag blir fruktansvärt irriterad på folk som skiter i konsekvenserna, sitt eget ansvar och hela det där tänket att "det tar väl någon annan hand om". Jag tror på allvar att en civilisation börjar med varje individs ansvar och slutar när alla skiter i småsakerna. Det är så lätt att säga att "vaddå, barnen i Haiti har inte riktigt tid att fundera på om plasten från den enda flaska vatten de har fått tag i, återvinns". Nej. Men vi har. Och på något sätt blir det liksom vårt ansvar att göra det vi kan. Det krävs inte mer än att tänka på vad som händer med sakerna när man själv är klar med dem. Eller så är det bara jag som börjar bli kärring... Irriterar mig gör det likväl.

Idag var det iallafall inget lämna Nadia på dagis. Även om hon var pigg igår kväll och inte kräkts mer än en gång mitt på dagen (i soffan, hurra...) fick hon stanna hemma med Johan och Olivia. Olivia verkar tack och lov bara fått en lätt version och kräktes inte mer än ett par gånger på söndagsmorgonen. Värre var det däremot med pappan som började må dåligt igår kväll och sen hade en jobbig natt. Jag skämdes lite att lämna honom hemma med båda barnen, men man får inte vabba när en är föräldrarledig och dessutom har jag möte hela eftermiddagen som jag måste vara med på. Själv mår jag fortfarande bra och hopppas att det håller i sig!
.

Inga kommentarer: