tisdag 2 juni 2009

Regntankar om samvaro

Idag bara regnar det och jag känner mig lite trött. Trött trots att jag fick sova middag en och en halv timme igår - det har inte hänt på väldigt många månader - och fick sova till halv nio imorse. Fick säger jag, för det förutsätter förstås att tjejerna håller sig i schack och att Johan sover lite mindre. Jag tycker ändå att vi är ganska bra på att låta den ena sova med Olivia medan den andra tar Nadia. Tyvärr blir det ju lite på bekostnad av vårt gemensamma umgänge dock.

Jag kan verkligen förstå att folk tappar bort varandra under småbarnsåren. Man har så fullt upp jämt, och huvudet fullt av sätt att få vardagen att funka, fullt med måsten och borden och alltid alltid en liten kropp emellan de två stora. Vi som var så duktiga på kel och kramar och skedsovande, nu blir det lite mindre av den varan. Jag försöker att komma ihåg att pussa lika mycket på min man som på mina barn, men det är inte alltid så lätt. Men samtidigt som jag känner mig lite beklämd över att vi inte hinner med varandra som förr, känner jag mig så trygg i vårt förhållande och vår kärlek, och helt säker på att vi kommer att klara detta utan större uppoffringar.

Vår kvällsdisciplin är vår räddning. För eftersom vi lägger våra barn så tidigt och nattningen går så enkelt, går dagen från att vara barnens, till en kväll för de vuxna. Då är tiden bara vår, och vi gläds över gemensamma små fånigheter som en Turkisk pepparglass från Glassbilen framför Robinsonfinalen. Eller som igår, Project Runway, vår gemensamma favorit. Det blir mycket tv och mycket soffa just nu men samtidigt har vi ju den lyxen att vi har nästan hela dagarna tillsammans och verkligen hinner umgås. Jag försöker stanna upp och tänka hur bra vi har det och att det nog kommer att dröja innan vi hinner se så mycket av varandra som just nu. Denna vår och sommar hade kunnat vara hemsk om jag hade varit tvungen att ha barnen själv medan Johan slavade på kontoret. Istället har vi näranog lediga dagar tillsammans, alla fyra. Och det är ju fantastiskt!

.

5 kommentarer:

Just me sa...

Yes :-) Det är fantastiskt ! Verkligen .. vilken lyx !

Jaaa det är så lätt att fylla dagarna med barnen och såklart lätt att man tappar bort varandra .
Så länge man är på samma nivå och förstår att detta är övergående så tror jag inte det blir några problem .. och ni verkar verkligen veta hur man ska njuta av livet och varandra !

Kram

Just me sa...

ahhh förresten Project Runway är min favorit med :-) vem tror du vinner ?

Pyret sa...

Håller med ovanstående talare, bara vi är på samma nivå och vet om hur det är så fungerar det. När barnen är små så blir det lite tid, men det ändras ju så småningom.
Pussar och kramar kommer vi långt med under tiden!

Julia sa...

Håller med er båda! Pussar räddar vardagen!

Och Åsa, jag tippar Kenley. Vidrig personlighet men adderar lite intriger och är ju dessutom väldigt duktig.

Just me sa...

ahhh hmm jaa jag är också rädd för det ... Men jag hoppas på Leanne !