måndag 10 augusti 2009

Småjobbig måndag

Idag var en jobbig Nadia-dag. Hon har nästan spenderat mer tid på marken än stående tror jag, så många utbrott fick hon. Jag blir så trött när hon blir sådär, bara helt okontaktbar och världens drama queen. Först skrattar jag och tycker att hon är lite fånig. Försöker skoja bort det och få henne att tänka på annat. Ibland släpper det då, men ibland bara jobbar hon upp sig till världens kaostillstånd. Det händer nästan alltid när hon vaknar efter att ha sovit middag lite för kort tid. Idag ägde det rum på en uteservering där jag åt lunch med Jenny Bee som kommit för att hänga lite med oss i parken. Hon som är gravid undrar väl om man kan få reklamera och låta bebisen stanna kvar därinne...

Som tur var kom Johan då också, så att vi kunde vara två om att ta emot alla andra lunchgästers blickar och försöka distrahera Nadia. Hon lugnade sig tack och lov efter ett tag och sprang runt barfota (för försöker man sätta på henne skor, kommer nästa utbrott...) på trottoaren och åt bröd och tittade på bilar. Sen åkte vi en sväng till Långholmen för att bada och då var hon ju glad förstås. Där fanns massa flyplan i luften att titta på också. Men så kom vi hem och då blev det en massa golvläge igen. Och Johan som skulle iväg på ett möte och lämna mig ensam med barnen och läggning. Men det gick bra, lyckades amma och lägga Olivia med Nadia högljutt lekandes i sängen bakom mig och sen blev hon på gott humör och vi läste pussboken och lekte lite innan det var dags för välling. Men jag känner mig lite trött nu, eftersom Oliva och följdaktligen också jag sov lite dåligt inatt. Det är ju inte riktigt så att man kan sova när barnet sover längre. De sover nästan aldrig samtidigt, så det är en himla tur att de somnar så tidigt på kvällarna. Oliva däckar vid sex just nu, minns att Nadia var likadan. Nu är det halv sju-sju så det är ju också ganska tidigt. Skönt för oss föräldrar.

Jag ser fram emot dagis. Dels för Nadias skull för att hon behöver den stimulansen och för att hon ska lära sig att umgås med andra barn. Det är otroligt jobbigt och pinsamt när hon slår andra barn i parken för att de försöker åka på "hennes" rutshbana eller leker med nåt som hon vill ha. Hon är så vansinnigt kaxig och orädd och även om folk skrattar och tycker att hon är lite gullig nu, lär det ju knappast vara så om det fortsätter när hon blir större. Jag hoppas att dagis kommer att lära henne lite demokrati och att dela med sig av leksaker. Och så ser jag fram emot det för min egen skull. Nu när andra börjar jobbet, börjar min semester, så känns det. Det blir skönt för Olivia med lite lugn och ro också, jag märkte när vi var iväg utan Nadia att hon sover mycket mer när hon inte blir väckt eller störd av storasyster hela tiden. Nu kan hon snart få njuta av min fulla uppmärksamhet på dagarna och jag ämnar ta varenda tillfälle att sova middag med henne. Sista veckan nu, sen ska det bli väldigt kul och spännande med inskolning!

.

Inga kommentarer: