söndag 24 maj 2009

Svettigt i Fjärilshuset






Vips, sa det så var denna långhelg över. Efter en ospännande lördagskväll av brödbak och barnklädestvätt, tog vi oss iväg på en liten utflykt idag. Målet var Fjärilshuset i Hagaparken, som vi tänkte att kanske Nadia kunde uppskatta. Men den tiden det tog oss att packa kaffethermos och kaka, klä på hela gänget och komma iväg, samt fixa olika luncher på vägen (ciabattamacka till mig, hamburgare till Johan och varmkorv till Nadia), hann ju Nadia somna på vägen. Hon vaknade dock när vi kom fram och efter en liten fika på gräset samt matande av några fiskmåsar (till Nadias glädje och våra gräsmattegrannars irritation) så äntrade vi Fjärilshuset.

Värmen som mötte oss var för mig totalt överraskande. Inte visste jag att fjärilar behöver 40 graders värme och 100% luftfuktighet för att bli sådär absurt stora. Jag tyckte de var mer äckliga än fina och i synnerhet när de hängde som puppor som liknade små skrumpna lik. Nadia blev omedelbart jättegnällig av värmen och ville inte gå en meter, utan skulle åka vagn eller bli buren. Jag som sett henne framför mig springandes runt med färggranna fjärilar kring huvudet i någon liten barnfilmsidyll. Istället började svetten rinna på oss alla och efter en stund var det nästan outhärdligt. Den enda som inte verkade besväras var Olivia som sov som en stock i vagnen hela vår vistelse där. De jättestora färggranna fiskarna var dock ganska kul, men Nadia såg väl sin chans att svalka sig och skulle hela tiden stoppa händerna i vattnet och sen i munnen, så tillslut gav vi upp och gick fuktiga ut i svalkan och njöt av en glass på gräsmattan. Inte riktigt värt de 180 kronorna kalaset kostade oss.. men en trevlig utflykt iallafall!

När vi kom hem lagade vi god middag på baconlindad kyckling med basilika (från örtträgården på balkongen) och små helstekta färskpotatisar och sen har Johan och jag kollat lite tv och njutit av vår sista kväll tillsammans på.. hela två dagar. Johan ska ned till västkusten och filma vidare på dokumentären och jag ska vara ensam kvar med barnen. Men mamma kommer och håller mig sällskap så det ska nog gå bra.


.

1 kommentar:

Just me sa...

:-) hahha fantastiskt !

Vi hade vår julfest i Fjärilshuset så när vi kom in höll vi å att dö av värmeslag .
Tack och lov hölls själva festen i angränsanden tält ...