måndag 2 januari 2012

Nyårsdag och ny arbetsdag

Resten av nyårsdagen gick i trötthetens tecken. Jag sov någon timme i sängen men vaknade inte riktigt till ens efteråt. Barnen var fantastiska och höll gott humör trots att de också måste varit jättetrötta och inte sov middag. Vid tvåtiden började Olivia fråga "ska vi gå och lägga oss snart?" men sova middag ville hon inte. Istället, efter tre barnfilmer på raken, ryckte vi upp oss oich städade lite hemma och sen spelade vi Bamsespelet, som Olivia vann. Vid sådana tillfällen ser man vilken skillnad ett år gör. Nadia hade inga problem att se tärningens siffra och gå mostvarande steg med sin pjäs, Olivia hon ville hoppa lite hipp som happ längs spelplanen och förstod inte kopplingen till tärningen. Men hon fick ändå flest honungsburkar och vann spelet, och Nadia kom tvåa.

Vid sex sällade sig Johan till resten av svenska folket och gick och hämtade pizza på Il Forno - åtminstone vedungspizza! - och under tiden duschade jag barnen och tvättade håret på dem. Plötsligt tycker båda att det är så kul att duscha och de tittar upp i taket så duktigt, för att inte få shampoo i ögonen. Otroligt skönt att slippa lirka och lura in dem i duschen...

Sen kom Johan tillbaka och vi åt pizza i vardagsrummet, barnen i morgonrockar. Efter pizzan var det bara att borsta tänderna och hoppa i pyjamasen och sen lyssnade Johan på saga tillsammans med barnen, eftersom vi fått en Vilda Bebin av min farmor där det är en skiva med så man kan lyssna på sagan. Det tycker de är mycket roligt och att vända när den lilla signalen ljuder har blivit Nadias jobb, som hon sköter med stort ansvar.

Innan klockan var sju sov båda barnen och jag lade ned boken Sankta Psyko, som jag tagit över sedan Johan läst ut den, och somnade i soffan jag med. Så sov jag tills vi gick och lade oss halv tio och sen sov hela familjen, med något litet avbrott, till klockan halv åtta imorse! För första gången på länge känner jag mig ordentligt utvilad!

Vi kom förstås iväg sent eftersom vi kom upp sent, och blev överraskade av att komma ut på en regnig gata. Igår var det ju kallt och vintrigt, idag höstlikt och ruggigt. Johan sprang upp och hämtade galonisar och sen lämnade vi vagnen, eftersom barnen denna vecka får vara på dagiset bredvid vårt ordinarie och det ligger ännu närmare oss men med en trappa emellan. Så vi tog trappan och kröp genom hålet (eller mer hukade oss) i staketet och kom fram till dagiset där tack och lov en av våra ordinarie pedagoger fanns på plats. Barnen tyckte det var kul att få gå på ett annat dagis och jag välkomnade den lilla skillnaden i att gå en iallafall lite annorlunda väg...

Nu sitter jag och skriver lite på lunchen och det är aningens segt att jobba igen, det tar lite tid att komma igång...
.

Inga kommentarer: