måndag 9 januari 2012

Hektisk helg

Helgen blev hektisk den med och nu känner jag mig rätt slut faktiskt. Igår tränade jag på Sats och barnen hängde med till Mini-Sats. Sen åt vi (eller iallafall de) varmkorv hos den trevlige killen som öppnat ett litet "Sibylla-café" på Odengatan. Tio kronor måste vara billigast i stan, och de åt två var. Så gick vi hem, duschade, fixade och skrotade lite innan vi tog bussen till Solna för att äta middag hos farmor Ing-Mari och Henning, tillsammans med Pia som kommit hem från Dubai. Det var en mysig kväll med massa god mat, och barnen fick varsin magdansdräkt av Pia, som de var väldigt söta i.









Shake it!




Henning är Olivias nya favorit och hon följer honom i hasorna som en liten hund. Hon satt i hans knä precis hela kvällen, till och med under middagen.




Sheiken och magdansösen kollar roliga saker på datorn.

Sen åkte vi hem med två trötta barn som somnade på bussen. Idag skulle Nadia och jag möta Elin, Emil och Thea i Vasaparken för att åka skridskor. Nadia har tjatat hela vintern på att få åka skridskor men jag tänkte att hon kunde få vänta tills nästa vinter. Men så skulle Elin köpa och de kostade bara trehundra så jag tänkte vad sjutton... Tacksamheten skulle ju bli enorm förstås. Eller inte. För barn gör ju alltid precis tvärtemot vad man tänkt sig.

Det började med att jag tänkt ta med Olivia som också skulle få testa. Men hon bråkade om vartenda klädesplagg så hon fick stanna hemma med pappa. Jag fattar inte, hon gjorde precis samma sak i fredags när vi skulle till Elin och Thea, och fick stanna hemma då med. Nadia klädde iallafall på sig med ett litet skutt och så gick vi och mötte de andra och startade en mycket vinglig skridskokarriär. Men vi hade kul, även om den stöttande mamman fick lite ont i ryggen. Sen fikade vi och skulle efter det åka en liten stund till. Men då vägrade Nadia ta på vantarna och var så obstinat och provocerande när jag sa att hon inte fick åka utan. Så det slutade med att jag fick tvinga på en gallskrikande (och stark!) unge skorna och bära henne genom halva parken. Självklart stötte vi på flera ytligt bekanta som stirrade storögt. Fy faaan, jag var helt slut och arg och trött efteråt. Hon lugnade sig tack och lov efter en stund och började gå själv, högljutt snyftandes, men jag var fortfarande arg. När vi kom hem sa hon självmant förlåt, så fick det väl vara bra med det. Men fy, tänk när hon fick sådana där utbrott nästan varje dag...




Testar isen...


Fortfarande glada...



Skridskor på!








Fikapaus

Så bytte vi om, åt lunch och gick ut igen. Denna gång till Bonniers konsthall där vi skulle på familjevisning med Eva Funk tillsammans med min farmor. Men vi kom försent och det var fullt, så vi gick in ändå och kollade på en utställning jag inte kan säga att jag förstod så mycket av.










Men farmor testade ett av verken, vilket var att få sin första kärlek tecknad av en tecknare, genom att ge en verbal beskrivning.








Lite svårt att minnas exakta drag 78 år tillbaka i tiden men fint blev det, tyckte iallafall jag!



Sen fikade vi och barnen fick låna pennor. Olivia har fått kläm på huvudfotingar just som Nadia börjat rita riktiga gubbar. Men hon ritar dem gärna upp och ned...



Hon ritar och ritar... Vi har högar med teckningar därhemma.


Så gick vi hem och hämtade vagnen och sade hejdå till farmor för att gå till Daglivs och handla. Barnen somnade på en sekund och handlingen var lugn och skön. Så åt vi grymt god och mör renfilé som var på extrapris och nu är även jag lite mör...


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: