torsdag 30 december 2010

Jullov

Idag och igår har vi varit lite mer aktiva jämfört med dagarna innan (som visserligen också varit rätt fulla, men inte av så mycket barnsaker). Igår tog vi kidsen till Rum för Barn på Kulturhuset. Där har de en fin Vad hände sen-installation och eftersom både vi och barnen älskar den Mumin-boken kändes det kul att gå dit. Extra kul att min farmor, som vi fick boken av, ville följa med. Vi hade tur och kom mitt i lunchen tror jag, för vi fick bara vänta en liten stund på att komma in. När vi gick var det en timmes väntetid. Därinne klättrade barnen runt i boken och jag började läsa högt från sidorna och plötsligt hade jag ett helt litet följe med barn som lyssnade och följde med från sida till sida. Jag blev alldeles varm. Sen sprang Nadia och Olivia runt som sjutton och hade det så kul och vi var med på både sagostund (ca en och en kvarts sekund) och sångstund (i kanske tio minuter). Efter det fikade vi och åt lunch på topplan och sen var det dags att gå hem. Efter att hämtat vagnen och fått ned barnen från lekställningarna utanför Rum för Barn fick vi äntligen på ytterkläder och var helt slut efteråt. Och de också, för de somnade båda i vagnen innan vi hunnit över Sergelrondellen. Vi tog en lång promenad hem med handling innan vi gick hem och pustade ut.

Idag var Mimi och Dylans sista dag här hemma och efter lunch gick vi dit, men eftersom allt tar så lång tid jämt hann vi bara umgås en liten stund med dem. Bättre än inget iallafall, och jag hoppas att det inte dröjer alltför länge tills vi ses igen. Sen tog vi en promenad hem igen, via Stockhome där vi köpte fjärrkontrollsställ och en sladdhållarlåda. Nu ska det bli ordning bland elektroniken! Barnen somnade i vagnen igen och vi promenerade från City till Kungsholmen och handlade lite nyårsmat.

Nu på kvällen har Johan varit en riktig handyman och skruvat upp vår nya platt-tv på väggen och sladdsanerat en hel del. Jag är ju kass på sånt och helt ointresserad (och det är väl han också egentligen...) och tycker att det är perfekt att sitta i soffan och titta på över dataskärmen. Läggningen gick på ett kick idag, trots att båda sovit middag. Men de fick vara uppe lite längre, vi lade pärlplattor och lekte i rummet medan pappan skruvade och borrade. Nu väntar jag på att den där tjockisen ska flytta lite på sig, så jag kan sätta på dumburken.. :)

Inga kommentarer: