lördag 18 december 2010

En toppenkväll

Tyvärr blir det fortsatt ont om bilder på bloggen ett tag. Vi lider fortfarande sviterna av att ha glömt påsen med alla laddare (plus helt nyinköpt babywatch...) på Nices flygplats i somras, och nu funkar inte substitutladdaren och finkameran är heldöd och min mobil tar visserligen bilder men vill inte låta mig ladda över dem till datorn. Digital härdsmälta närmar sig...

Jag har haft en sån mysig lördagskväll. Eller både jag och barnen egentligen. Efter en tvättdag där vi snabbt dumpade planerna på att åka pulka med barnen (Igen. Vi KAN vara världens sämsta föräldrar...) efter att jag tränat imorse och konstaterat att vädret var vidrigt ("Är det äckligt väder, mamma? frågade Nadia när jag kom hem. Svar JA. Kallt, grått och snöstickigt.) och koncentrerade oss på vikningen, svidade Johan om till smoking, intog Bond-looken och försvann på herrmiddag i finförorten. Barnen och jag tog emot Elin och Thea och jag kände att den här kvällen kunde gå hursomhelst eftersom Nadia vägrat sova på eftermiddagen och var sur och gnällig. Men när jag äntligen lyckats få i henne några skedar mat fick alla barnen glass och efter det vände det. Jag vet inte om det var glassen eller det trevliga sällskapets förtjänst, men Nadia och Thea som inte träffas så ofta nuförtiden försvann in i barnrummet med väskor, dockor och vagnar och syntes knappt till igen, och Olivia lekte ömsom med dem ömsom med sig själv, och mammorna hade gott om tid att både dricka vin, avsluta meningar, äta choklad och catcha up.

Alla barnen fick pyjamas, välling och saga vid halv åtta, sen lade jag Olivia efter en stund och Nadia och Thea livade upp sig genom att klistra klistermärken, rita gubbar, sjunga Snickerbo (så sött att höra Nadia sjunga "Faaaachsan löper också bra, men inte lika fort...") och snurra och snurra. Jag tänkte att snart kraschar Nadia men istället var hon glad och pigg till klockan nio då hon sade att hon ville gå och sova, och sen somnade hon på en sekund. Elin, jag och Thea hängde en stund till och även Thea var glad och mysig, fastän inte heller hon hade sovit och dessutom slutat med nappen kvällen innan. Duktiga tjejen! Sen gick de och jag bäddade sängen med rena lakan och tänkte vilken toppenkväll! Nu snart dags att krypa ned i sängen och läsa min härliga bok "Hundraåringen" och vänta in en spritdoftande make. Hoppas att det kan bli lite pulka imorgon iallafall.

.

.

1 kommentar:

Elin sa...

Tack själv för en supermysig kväll! Nästa gång drar vi in lite på vinet bara;-)

Ni är INTE dåliga föräldrar som inte går ut i snöstorm, jag är inte heller mycket för friluftsliv när inte vädret är ultimat. Tror de små överlever ändå...

Kram