söndag 26 december 2010

Annandagsfirande

Nu är julen officiellt över! Vi tillbringade större delen av dagen hemma hos min farmor på traditionellt annandagsfika och det var så mysigt att träffa mina släktingar som jag bara ser en gång om året. Det är lite konstigt egentligen, vi är uppvuxna så tätt, min ena faster var nästan som en extramamma till mig när jag var liten, och nu ses vi så sällan. Men känslan av kärlek och trygghet lever kvar.

Innan farmor racade vi igenom Täby Centrum och mellandagsshoppade lite. Johan fick sig ett litet trådlöst Apple-tangentbord och fjärrkontroll till Mac Minin han köpte häromdagen (nu sitter han begeistrad och installerar...) och jag scoopade Polarn o. Pyret. Gemensamt besökte vi sen Ittala-butiken och köpte present till Pia och fina vinglas till oss själva.

På kvällen firade vi jul tillsammans med den andra delen av familjen, Johans familj. Vi hade lagat kalkon hela gårdagen, och fast vi kanske hade haft den inne lite för länge var den väldigt god. Nadia och Olivia var på toppenhumör, Nadia fastän hon inte sovit och ännu gladare blev de förstås av att få ännu mer julklappar. Deras farmor hade sytt och stickat helt fantastiskt fina dockkläder och Olivia fick sig en egen docka som fick heta David. "Är det min??" sa hon storögd och kramade och kramade David. Men bara tills de öppnade paketen varsin docksäng. Då kastade Olivia David på marken och skulle prompt ligga i den lilla korgen. Så sött, jag ska lägga upp bilder imorgon.

Det var en trevlig och mysig kväll och nu är jag mycket redo för sängen. Lite skönt är det allt att julen är över, men imorgon ska jag ta en liten sväng på rean och se om jag hittar någonting åt mig själv.

Innan det är dags för sängen måste jag bara berätta att nappslutarprojektet går över all förväntan. Nadia var ju gnällig och trött på kvällen igår och frågade efter nappen och så vaknade hon två gånger på kvällen och var ledsen och arg. Och även Olivia frågade ju efter nappen när hon skulle sova. Men sen sov de båda två utan ett knyst hela natten ända fram till åtta imorse. För oss som inte sovit längre än till sju, och oftast max till sex, på minst ett år, är detta makalösa framsteg! Även idag har det gått jättebra, det enda negativa är nog att det märks att de har mycket svårare att komma till ro. Men de vänjer sig säkert snart. Nadia frågade två gånger efter nappen idag på kvällen, men somnade utan problem. Olivia sover lite oroligt men jag hoppas att även denna natt ska gå bra.

.

Inga kommentarer: