lördag 25 december 2010

Nappslut


Det kommer att komma julbilder, men jag måste börja med att berätta att vi igår slutade med nappen. Det kom lite spontant, vi hade tänkt att vänta till efter jul eftersom vi ville ha lite lugn och ro, men eftersom de ändå inte får ha napparna utomhus när det är såhär kallt (Nadia får stora sår runt munnen) så tänkte vi att det kanske var lika bra att passa på, när det både fanns tomte och paket. Så vi gjorde två små paket med de nappar vi hade med oss och när tomten kom skulle vi ge dem till tomten. Men Nadia blev livrädd, men Olivia var lugn och gav paketen till tomten och fick sitt i retur. Och sen fortlöpte kvällen utan problem tills barnen började bli trötta vid niotiden och vi började projekt påklädnad. Men då fick Nadia ett numera sällan skådat psykbryt och det blev påklädnad under tvång. Usch, jag tyckte så synd om henne, paniken syntes i ögonen på henne. Hon lugnade sig när vi kom ut, men var alldeles svettig och trött, lilla stackaren. Det bra med det hela var dock att de båda somnade i vagnen på väg hem och att det sen bara var att lägga dem i sängen utan problem och trycka i lite välling.

Olivia sov hela natten utan ett pip, den fantastiska lilla tjejen, men Nadia vaknade vid tre och var ledsen och arg i kanske en halvtimme innan hon somnade om. Sen sov de båda två ända till klockan åtta - fantastiskt! Så dag ett gick över all förväntan.

Dag två hade lite blandat resultat. Johan gav sig iväg tillsammans med min bror Felix för att köpa oss en ny TV modell större och jag och barnen var inomhus hela dagen. Olivia kom inte till ro för att sova och just som hon verkade ha somnat kom Johan och Felix tillbaka, tillsammans med Mimi och Dylan och sen var det kört. Nadia har ju alltid svårt att sova hemma och hon var gnällig och tjatade om nappen på eftermiddagen. Men den lilla monchichi-bebis som hon fick i strumpan är ett ganska bra substitut och sen när Dylan kom fick hon ju fullt upp med att bygga kojor och jaga runt.

Men kvällen när de hade gått var seg och båda barnen trötta och lite tjorviga. Läggningen blev en ledsen sådan, när även Olivia grät och ropade "mapp, mapp!". Då skar det lite i hjärtat på mig, för egentligen tycker jag att hon är förliten för att sluta med nappen och vi har sagt att hon kan få ha den på nätterna om det blir för svårt för henne. Men hon kom till ro med lite ryggkli och sång, och Nadia genom att Johan lade sig bredvid henne. Så somnade de båda två ganska snabbt ändå, men jag kan tänka mig att denna natt kan bli lite jobbig...


En liten fotnot av stor betydelse: Jag ska bli faster!! Fick de fantastiska nyheterna av min bror igår och vilken känsla det är när sådant sker inom familjen. Blev så ofantligt glad, och också lite glad för egen skull att vi inte lyckats avskräcka dem helt under våra gemensamma resor med vilda barn och allt roddande omkring...


.

Inga kommentarer: