måndag 13 december 2010

Vabmys, julgran och napptankar

Det blev inget luciafirande för barnen idag utan de fick vara hemma idag igen och när Olivia hade sovit gick vi hem till Frida och Walter som också var hemma och hostade. Jag provade att låta barnen gå själva en bit genom Vasaparken, för att testa uteformen, och båda började genast hosta så att de nästan kräktes. Så det blir nog hemma några dagar till. Men vi hade kul hos våra vänner, som det är så lyxigt att ha så nära och kul för barnen att få leka av sig lite. Och Olivia kissade i pottan två gånger, till mammans stora stolthet. Hon ligger ju lite efter sin storasyster i potträning...

Efter fika, lek, nedstökning och mys gick vi hem vid halv fem. Då hade Nadia inte sovit ännu och hon satt och nickade till i vagnen. Men lyckades hålla sig vaken, bara för att tvärsomna i soffan framför Lotta på Bråkmakargatan som är veckans favorit. Jag passade på att laga mat med Olivia och sen kom pappan hem med en ståtlig och fin julgran. Vi lyckades skaka liv i Nadia, men någon middag ville hon inte ha. Däremot kvicknade hon til när vi pratade om att klä granen så hon och Johan gick ned i källaren och hämtade grejerna, och sen klädde vi granen med stor lust. Riktigt fin blev den, lite vuxen och måtfull på nåt sätt eftersom vi skippade glittret. Här skulle det kommit fina klägranenbilder men av någon anledning funkar det inte att ladda upp. Får hoppas att Frida lägger upp lite fina bilder från dagen (hint hint).

Annars har jag idag funderat en del på det här med att sluta med napp. Vi har ju sagt att båda barnen ska sluta i jul, men jag ska erkänna att jag börjar vackla. Gör vi det för svårt för oss? Jag vet att det kommer att bli jordens fight, och att det förmodligen kommer att förstöra hela julen. Finns det möjlighet att Nadia kan sluta av sig själv om vi väntar ut henne lite? Är Olivia verkligen mogen? Jag vill inte backa när vi väl har bestämt oss, därför har jag dessa funderingar nu. Förgäves har jag sökt nätet efter information men allt jag hittar är att det ur käkens perspektiv är bra om man slutar med napp innan fyra års ålder, men det känns ju alldeles för sent. Funderar vidare...

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför känns det försent att sluta vid 4 och varför måste ni sluta nu?

// Maria