söndag 12 december 2010

Maroccansk lammgryta


Alla som känner mig vet att jag älskar lamm. Och grytor som fått stå på spisen i timmar blir så himla goda, plus att det ju är ett rätt praktiskt sätt att laga mat när man har småbarn som ska läggas. Jobbet gör man några timmar tidigare.


Så, jag måste ju dela med mig av vår improviserade maroccanska lammgryta. Inte vet jag om den var så maroccansk, men det kändes så bara. Med mina maroccanska gener anser jag mig ha rätt till den bedömningen. Och den blev sååå god! "Improviserad" är kanske fel ord, eftersom jag tog fram det frysta lammet redan imorse, men sen improviserade vi. Så alla mått är ungefärliga:

1 kg lammkött av grytkvalitet (vi körde en stor bit med ben)
1 gullök
3 vitlöksklyftor
1 msk spiskummin
2 kanelstänger
Lagerblad
En burk krossade tomater
tomatpuré
en liter kokande vatten
1 msk honung
haricots verts
1 burk stora vita bönor
salt & peppar

Börja med att bryna kötter i smör och olja. Stek sedan upp lök och vitlök i olja i en gjutjärnsgryta. Lägg i köttet och stek upp tillsammans med spiskummin, salta och peppra. Häll på krossade tomater och kokande vatten och lägg i lagerblad. Lägg på lock och låt puttra i några timmar, beroende på köttkvalitén. Är det kött med ben i ska köttet falla från benet när det är klart. Lägg så i haricots verts och häll på lite honung som tar bort det syrliga från tomaterna. Låt harrisarna koka med ett tag och avsluta med att lägga i de vita bönorna, som bara behöver bli varma. Smaka av med salt och peppar efter smak. Servera med bulgur och njut en söndagskväll...


.

Inga kommentarer: