torsdag 19 november 2009

Torsdag mitt i fullspäckad november

Senaste trenden i Olivias sömnmönster är att vakna vid tre på natten och inte somna om förrän hon fått välling. Sen dricker hon sin välling, somnar om och vaknar prick kvart över sex. 06:15 är fortfarande tidigt men ändå mer morgon än natt. Och att ge välling nattetid är ju inget vi normalt gör, men det känns ändå bättre än att behöva gå upp klockan fem. Men jag känner mig fortfarande ganska trött och försöker sova med Olivia på morgonen sen, medan stackars Johan får gå till jobbet med huvudvärk och sömnbrist. Själv får jag tillbringa några sega morgontimmar med Nadia och Olivia, där vi just nu mest springer in och ut ur badrummet och kissar på pottan. Och tjafsar lite om mackor. Nadia vill ha macka. Men nej, inte DEN mackan. Och ost. Men inte DEN osten. Och skinka. Och mera skinka. Men inget bröd. Det kastas på golvet. Helst skulle hon äta allt direkt från min tallrik om hon fick.

Just nu känner jag det där välbekanta november/decemberfenomenet (det som inte handlar om hur fantastiskt grått det är dag efter dag) att ha kalendern full. Den är förstås inte full på samma sätt som den var förr, men med tillräckligt mycket inbokat för att jag bara ska känna mig lite stressad och längta efter hemmakvällar. Jag var på middag igår - en mycket trevlig och god sådan, även om jag fick dricka upp allt vin själv eftersom mitt middagssällskap visade sig vara gravida båda två. Vilket förstås var fantastiska nyheter, och mer vin åt mig! Ikväll ska jag äta middag ute igen med två andra vänner där en definitivt är jättegravid och en oavsett om min andra vän väntar barn kommer han att kunna ta ett glas med mig. Förhoppningsvis.

På dagen idag kom min gamla vän Lisa över. Vi ses inte så ofta nu när de lämnat Vasastan och flyttat till hus i förorten. Men som alltid blev det en härlig träff med intressanta samtal som lämnade mig fylld av energi och tillförsikt. När hon gått lyckades jag äntligen få en trilskande Olivia att somna, och nu ska jag vila lite innan det är dags för dagishämtning.

Livet med Nadia har erbjudit några rejäla morgonfighter senaste dagarna. Jag tror att hon fick ont av vaccinationen hon fick härom dagen, och tydligen hade hon haft en dålig dag på dagis igår. Jag hoppas att det gått bättre idag.

Imorgon ska vi ha middag här, på lördag ska vi på Dylans femårskalas och på söndag på släktträff hos Johans mamma. Massa roliga saker, men just nu känner jag mig lite trött och jag tror att vinet igår kväll kan vara en bidragande faktor. Soffa. Vila. Nu.
.

1 kommentar:

Just me sa...

Tänkte bara skicka över en kram !

Du är amazing :0) !