onsdag 4 november 2009

Sömnstörningar

Lilla fröken krångelsovare stökade rejält inatt. Eftersom vi har gjort uppdelningen att Johan tar vardagsnätter och jag vardagsmorgnar - eftersom han kan stoppa i en napp utan att vakna medan jag blir klarvaken, samt att han är morgontrött och jag morgonpigg - var det en trött pappa som gick till jobbet idag. Oliven bestämde dock att det var dag redan klockan halv fem, men denna gång lät vi henne inte vinna. Det har varit några hutlöst tidiga morgnar på sistone och att få sova till kvart över sex igår kändes nästan som sovmorgon. Ofta vaknar hon ordenligt genom att bajsa, och jag minns att Nadia hade samma beteende. Jag förstår inte varför de inte kan vänta några timmar! Nu var det ju inte annat än att ta upp det lilla stinkande och pigga knyttet och byta, och sen gjorde jag en välling, trost att vi normalt inte ger mat nattetid. Men vad är principer mot lite extra nattsömn?! Hon drack friskt och somnade om sen, och även om jag låg och vred mig ett tag och lyssnade på den lilla täppta näsan, somnade även jag om och vaknade först vid sju när Nadia ropade.

När Nadia och Johan gått iväg till dagis - Nadia med paraply och gummistövlar i påse för idag var det utklädnad med Lennart Hellsing-tema och det bästa vi kunde komma på var "Hej, sa Petronella" - trotsade jag lusten att krypa ned i sängen och duschade istället, för att sen möta upp Hanna och Axel för en liten tur på stan. För jag skulle köpa en vinterjacka och det blev ett snabbt köp på Etc. Mycket snygg jacka som jag är mycket nöjd med!

Men Olivia som sov så gott i vagnen vaknade förstås när det slutade rulla, trots att jag till och med lämnade henne utanför. Jag förstår inte varför jag fått så lättväckta barn, det var samma sak igår när jag åt lunch med Maria och Olivia somnade i vagnen efteråt men vaknade efter lunchen när jag gick och handlade, och vägrade somna om. Just nu måste jag nästan hålla mig inne hela dagarna för att hon ska få den sömn hon behöver. För dålig dagsömn är lika med dålig nattsömn, det har man allt fått lära sig den hårda vägen!

Vi hade planer på att flytta in Olivia till Nadia denna helg, men med hennes oroliga sömn veckan som gått, så skrinlägger vi de planerna åtminstone till nästa helg. Och så håller vi tummarna för att det ska gå lite bättre framöver och att jag ska slippa sitta i fåtöljen kvart över fem, med mörkret högrande över lägenheten, blicka ut på en tom gata och en blåsig park, och undra vad sjutton jag gör uppe mitt i natten...

.

1 kommentar:

Elin sa...

Usch, jag kommer ihåg de där tidiga mornarna förra hösten. Målade tånaglarna och tömde diskmaskinen kl 05:-( Och nu är du där igen! Men det blir ju bättre som tur är:-)