lördag 14 november 2009

"Nya" vänner












Igår eftermiddag gick vi som sagt hem till Thea och Elin för att leka direkt efter dagis. Jag hade laddat med syskonvagnen, som vi nästan aldrig använder eftersom Nadia går eller åker ståbräda på vardagarna och vi oftast har två vagnar på helgen. Men jag gissade att hon skulle vara trött på vägen hem, så det blev lite lirkande med vagnen men det funkar ändå smidigt tycker jag. Vår lägenhet är en enda stor barnåkdonsförvaringsplats dock...
.
Hursomhelst hade vi en mysig eftermiddag och Nadia skötte sig ganska bra. Man måste fortfarande hålla koll på henne, för hur glad hon än är drämmer hon till med handen lite då och då. Jag kan inte för mitt liv fatta vad som rör sig i det lilla huvudet när är glad och leker med någon, och ändå plötsligt slåss. Som igår stod och pussade Thea på handen och båda skrattade och så poff slår hon till. En teori är att hon bara testar reaktioner, hon gör precis samma sak med Olivia och tittar utmanande på oss efteråt. Tröttsamt är det iallafall.
.
Igår var det inte så många incidenter utan alla tre tjejer var oftast på gott humör. Det är roligt att se att barnen och inte bara vi vuxna börjar få utbyte av varandra. De lekte i fönstret som sist och med Theas leksaker som hon storsint delade med sig av.
.
Elin och jag försökte hinna prata i hela meningar och när barnen satt ned och åt middag passade vi på att ta oss ett glas vin. Det var ju fredag trots allt. Vi drack så mycket vi hann mellan alla barngrejer (nästan ett glas blev det...) och vi fick låna lite kläder och dreggellappar till Olivia.
.
När vi gemensamt klätt på barnen och jag gick hemåt - med en Olivia som somnade på en sekund i vagnen - slog det mig vad lyxigt det är att få nya vänner i vuxen ålder. Det är verkligen inte bara så att man behöver ha känt varandra hela livet för att finna varandra, utan nya situationer skapar nya relationer. Genom barnen (eller egentligen Nadia) har jag fått ett par nya nära vänner - även om man ju umgås på litet annat sätt än man kunnat göra med kompisarna före barn, det blir ju definitivt mindre alkohol och färre fullständiga meningar! Men man får nåt annat, en samhörighet i föräldrarskapet men för att verkligen bli vänner krävs ju också att man finner samhörighet bortsett från barnen. Och det har vi hittat och det tycker jag är ganska coolt! Så nya vänner för mig, blir till barndomsvänner för Nadia. Också lite coolt när man tänker på det!
.

.

1 kommentar:

Elin sa...

Ja visst är det kul med nya vänner! Så glad att vi har lärt känna varandra och så skönt att kunna prata med någon som vet precis hur jobbigt allting kan vara ibland med barn. Tack för att du finns Julia! Kram