fredag 5 september 2008

Sandlådepremiär och så




En mindre positiv bieffekt till Nadias nya nattrutiner är en vansinnigt morgonpigg tjej. Jag har ju varit van att få sova iallafall till halv nio och ibland ända till halv elva, men nu verkar det vara slutsovet på morgonkvisten. Kvart i sex satte fröken igång imorse och nu klockan tjugo över åtta har jag varit uppe i vad som känns som en hel förmiddag och börjar nästan bli sugen på lunch. Men det är det ändå värt för att få sova på nätterna och framförallt vid läggningstid då man bara kan lägga henne i sängen, sjunga en sång och gå därifrån. Till skillnad från tidigare timmar av vaggande. Yihaa.

Igår var det premiär i sandlådan. Halvkul tyckte Nadia och inte ens sanden var särskilt god att äta och spottades snabbt ut med en min av avsmak. Jag tyckte det var lite skönt att sitta där i solen iallafall, så hon fick bita ihop och äta kex med sandiga fingrar. En liten komisk sak som jag har noterat med tanke på bilden, är att så fort Nadia har sina blå Converse på sig så säger folk "han" och "lilla pojken" till henne (inte igår när hon hade klänning och mamelucker, men annars). Jättelustigt. För vi fick dem i rosa på hennes releaseparty men jag gick och bytte dem mot blå som jag tycker är finare. Men tydligen är det bara killar som får ha blå Cons. Och grejen är att jag inte kan bestämma mig för om jag tycker att det är värt att rätta dem som säger fel eller inte. För det spelar ju faktiskt ingen roll om okända människor tror att min dotter är en kille. Könsroller och fack har man ju liksom nog med ändå i livet. Tja, bara en liten fundering.

Igår kväll när jag till min förtrytelse upptäckt att jag sovit förbi bästa gamla Vänner-avsnittet lyckades jag hålla mig vaken framför Gordon Ramsey, som jag faktiskt tycker är rätt underhållande. Johan och jag har typ sett alla avsnitt av Kitchen Nightmares och även om man börjar kunna konceptet vid det här laget tycker jag att det är lite kul att se honom skälla ut snorkiga köksmästare och som genom ett under få den krisdrabbade restaurangen på fötter igen. I varje avsnitt... Sen gick jag och lade mig i sängen med en hög med tidningar och passade på att måla naglarna för att riktigt komplettera bilden. Somnade sött mitt i tidningshögen och vaknade inte förrän Nadia tappade nappen mitt i natten.

Nu ska det packas lite inför Köpenhamn! Det är en del barnmat och vällingar som ska med. För sånt finns ju förstås inte att köpa därborta. Danska bebisar äter säkert bara smörrebröd och dricker Tuborg i nappflaska. Tydligen har vi råkat boka ett riktigt lyxigt hotell, vilket ska bli asskönt! Kan vi inte vara ute på barer sent på nätterna kan vi iallafall sitta inne lite ståndaktigt. Hörs efter helgen, adios amigos!

Inga kommentarer: