fredag 2 augusti 2013

Hemma igen

I onsdags lämnade vi västkusten och körde upp till Stockholm igen. Vi tackade för oss och härliga dagar som avslutades med en stor fiskgryta som Johan lagade till alla 17 på plats (ej inräknat barnen) och jag bakade baguetter som blev otroligt goda och mycket populära. Vi åkte hem och tar med oss minnen av ännu en västkustsommar med lite blandad väderlek; solheta dagar med underbart och uppskattat besök av familjen Cruseman, båtutflykter, fiskande för resten av familjen och oändligt krabbfiskande likaså. Och så en gravid mamma som trivdes bäst under sitt parasoll, sittandes i sin lilla brassestol... Och så lite regniga dagar med utflykter och stughäng, som alltid.

Olivia och Mary-Shelly

The Cruises

En kväll i Strömstad. Alice i det enda söta par Foppatofflor jag någonsin sett....

Så packade vi in oss i bilen och påbörjade den långa resan hemåt... Allting gick jättebra förutom att vi hamnade i ett helt sjukt åskväder. Regnet piskade ned och bilen fick vattenplaning flera gånger! Jag fick köra 50 på 110-väg och såg absolut ingenting genom vindrutan. Läskigt att ha hela familjen i bilen då och jag hade hjärtat i halsgropen hela tiden. Tack och lov var det inte mycket trafik och jag följde bilen framförs bakljus och behöll lugnet och plötsligt var vi ute ur ovädret och solen sken på torra vägar. Mäktigt och märkligt med vädrets krafter...

Barnen kollade på två filmer på IPaden tills vi kom hem och sen var det bara att packa in hela klabbet i hissen och leta parkering till bilen. Nu är hallen belamrad av grejer som vi ska ta tag i idag. Igår bara orkade vi inte... Istället åkte vi till Ikea när vi ändå hade bil, behövde byta en sak till Johans trådbackar i garderoben som gått sönder. Barnen fick vara på leklandet Småland och var så nöjda så. Efter Ikea blev det att vi hälsade på Kalle som jobbar på fritids i Silverdal tillsammans med en annan kompis, Matte. Vi fick rundvandring, fika och lite upphittade utekläder. Jättefint låg det precis vid vattnet och i en stor vacker gammal skola.

Sen åkte vi hemom och plockade upp lite regnkläder och tröjor och sen till Skansen där vi var inbjudna till Nickelodeondagen. Då öste regnet ned och vi ångrade inte att vi hämtat regnkläder... Barnen var lyckliga över sina goodiebags och hoppade lite hoppborg och kollade sen på de "fjårtisartister" som uppträdde. Vi avslutade med ett besök på Akvariet eftersom vi även fått biljetter dit. Vi var inte hemma igen förrän halv nio på kvällen och då hade vi inte ätit middag ännu... Jag mixade lydigt ihop en pesto som Nadia beställt, basilikan på balkongen har ju vuxit sig stor under sommaren. Sen läggning för både stora och små, oj vad vi var trötta... Framförallt vi stora, barnen hade lite svårare att komma till ro.

I väntan på att få hoppa...

Babianungarna var såå söta och nyfikna...