lördag 24 augusti 2013

Lördagmorgon

Halv sju är klockan då jag vaknar denna lördag, min första dag på mammaledigheten - även om den riktiga kanske infaller först på måndag. Det börjar bli lite tröttsamt att vakna innan jag är pigg (och innan någon annan vaknat..) men vid besök hos barnmorskan igår rådde hon mig att försöka sova lite på dagen de kommande veckorna, och det rådet tänker jag försöka följa. Hon sade också åt mig att göra roliga saker för mig själv denna tid innan bebisen kommer; äta luncher med kompisar, fika, promenera, och inte bara rensa lådor och sånt.. Jag har för avsikt att följa även det, men det kommer att bli en del praktiska saker som behöver fixas också, men det känns mest skönt och lyxigt att hinna pyssla med lite sånt på dagtid.

Just nu letar jag skötbord på Blocket, vet precis vad jag vill ha, men de försvinner snabbt... Jag har skrivit en liten to do-lista i mobilens anteckningar och det stora av dem är att köpa ny soffa. Min fina, franska soffa som jag köpte på halva priset av halva priset i en liten inredningsbutik på Regeringsgatan innan jag flyttade till Gästrikegatan för hmm...nio år sen, har nu inte så fin längre, och behöver bytas ut. Tyget på mittkudden är helt slitet och har nu gått hål på och även om man säkert skulle kunna klä om den, kostar det ju lika mycket som att köpa en ny. Dessutom har den sjunkit ihop en del och så behöver vi en större nu när vi snart är fem i familjen. Men snacka om kvalitet som hållit så länge med två vilda och kladdiga barn i! Så jag ska reka soffor och även soffbord för det behövs nog också ett nytt.

Igår hade vi som sagt bröllopsdag men jag hann ingenting av det jag tänkt fixa till Johan. Efter en ganska hektisk sista jobbdag fick jag skjuts hem av en kollega, för jag hade tre stora kassar med saker (skor, gratisprodukter och annat...) och en stor orkidé som jag fick vid avtackningen. Så då hann jag ju inte köpa något, men när jag kom hem fick jag av Johan fem stora rosor, en för varje år, och en behandling på Sturebadet på måndag. Vad glad jag blev, hade inte väntat mig någonting! Sen gick han till Köttbaren och handlade stora entrecôter och barnen fick salsicccias och så åt vi en god fredagsmiddag ihop. Det var länge sen sist!

Status gällande badrummet är lite mer positivt. Kakelkillen Klas kom och ringde på igår morse och berättade att han var lite försenad eftersom han jobbar med flera lägenheter i huset och det var mer jobb än han trodde, men att han inte kommer att behöva göra så mycket som han trodde i vårt stora badrum, utan räknar med att vara klar på måndag. Så vi får stå ut med kaoset över helgen och sen hoppas jag att vi kan få lite städhjälp av Asha, "vår" städerska i början av veckan och sen ska jag andas ut när allt är i ordning igen och jag kan få börja bebispreppa på allvar...

PS Läste igenom förra inlägget och konstaterade att jag använt ordet "målsättning" tre gånger bara i det första stycket.. Dags att byta fokus?

Inga kommentarer: