torsdag 1 december 2011

Vardagsmat gånger två

Länge sen det kom någon vardagsmat här på bloggen, så här kommer två!



Inte någon vacker matbild direkt, hoppas att ni kan bortse från det. Jag köpte billig lax härom dagen och jag tycker alltid att det är svårt att variera den. Lax kan bli lite trist. Så denna gång fick det bli fänkålstema. Jag lade laxen på folie, saltade och pepprade och lade sedan på en halv färsk strimlad fänkål och några citronskivor och gjorde ett paket av folien. In i ugnen en kvart och sen åt vi den med helt dinkel och fänkålsyoghurt - turkisk yoghurt med mortlade fänkålsfrön. För att riktigt förstärka fänkålshysterin gjorde Johan en sallad på den återstående halva fänkålen - strimlad med olivolja, salt och citron. Gott och fänkåligt.



Idag stod kycklingfiléer på menyn, också svårt att variera. Jag fyllde dem tillslut med parmesan och skivor av en god salami och fäste med tandpetare. Brynte snabbt och så in i ugnen. Mitt bästa vuxentips som jag nyligen lärde mig av min farmor är att lägga bakplåtspapper i botten av formen så blir diskningen oändligt mycket lättare (i synnerhet med lax med skinn).

Till kycklingen åt vi även idag dinkel, men marinerad i olivolja, vitlök, citron och persilja och med paprika och körsbärstomater på. Och så gjorde jag en supergod och enkel linssallad till. Man kokar torkade svarta linser (tar en knapp halvtimme, de ska fortfarande vara lite crunchy) och sen blandar man dem bara med crème fraîche och lite fransk senap och salt. Barnen, och framförallt Olivia, tyckte att linssalladen var supergod och ville ha mer hela tiden. Jag är så himla glad och tacksam att jag har barn som vill smaka på ALLT och gillar det mesta.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: