torsdag 8 december 2011

Pepparkaksfrossa

Barnen har somnat och jag har just landat i soffan tillsammans med burken med pepparkakor. Dessa pepparkakor som jag så stolt gjorde degen till är helt fantastiskt goda och slår köpta med hästlängder, men tyvärr rätt beroendeframkallande. Dessutom kan man äta nästan hur många som helst, och nu när jag gjort degen själv och vet att den innehåller 300 gram smör och ett kilo vetemjöl finns det ju en viss hälsoaspekt att lägga till. Men jag förtränger den och tänker att man blir snäll av pepparkakor. De godaste är de tunna, lite brända. Jag ska bara göra såna nästa gång.

Johan håller på att rensa papper och har nostalgitripp bland gamla teckningar och av sin pappa utrivna tidningsartiklar och nedskrivna telefonsvararmeddelanden. Vi försöker skapa ett litet barskåp och flytta på papper, men det går inte så snabbt och gör att det tar lite längre tid innan jag får titta på SoA. Men vi har mysigt så det gör ingenting och det är fantastiskt skönt att bara vara hemma. "Vad skönt att du är tillbaka igen, mamma" sa Nadia när jag idag för första gången denna vecka hämtade på dagis...

Äsch, jag tar väl de där sista kakorna också. Vad ska de ligga där och skräpa för och vi har ju faktiskt en burk till. So what om de inte räcker ända fram till jul - vi får väl baka nya!

.

Inga kommentarer: