måndag 22 augusti 2011

Toppenhelg utan barn

Nu var det så länge sen jag skrev att jag knappt vet vart jag ska börja... Vi börjar med fredagen. Då var nämligen dagis stängt, upptäckte Johan och jag någonstans i mitten av veckan. Eftersom vi har två barn tog vi ut varsin föräldradag och tänkte att vi på så sätt kunde åka ut till Ljusterö lite tidigare på dagen. Planen var nämligen att vi skulle åka dit på fredag, sova över, lämna barnen hos farmor, låna bilen och åka på bröllop på Ingarö, sova över där, åka tillbaka till Ljusterö på söndagsmorgonen och försöka hinna med halv trebåten tillbaka till stan. Men ju mer vi tänkte på det och ju mer vi kollade upp (t ex skulle vi behöva ta tre olika bilfärjor för att komma till Ingarö), desto mindre kändes det som en kul och skön helg, utan enbart stressigt.

Så med lite klurande och tack vare världens mest toleranta och uppställande (är det ett ord?) farmor blev det istället så att de tog barnen med sig ut till landet redan på fredagen. Så vi lämnade barnen i Solna på fredag eftermiddag och fick EN HEL HELG UTAN BARN. Vi kunde hyra bilbarnstolar på Säkerhetsbutiken på Kungsholmen och så var det problemet löst. Och så fick vi låna snälla Elins bil på söndagen för att åka och hämta. Vi såg framför oss en kanonhelg...

...och det blev det! Vi åkte direkt från Solna in till stan och gick på bio. Så sällan som vi går var det riktigt svårt att välja film, men det blev Kyss mig, en svensk film om kärlek och den var superbra med riktigt bra skådisar. Sen gick vi för att äta middag och kollade spontant om Åsa och Henrik ville hänga med. Och de ville det! Vi gick till en ny restaurang som vi skådat på väg från jobbet och för oss köttälskare kändes Köttbaren klockren. Riktigt mysigt ställe med världens skönaste stämning och god mat förstås. Det blev ett par glas Zinfandel och en blodig biff i trevliga vänners lag, innan vi knallade hem i ösregnet...

Nästa dag fortsatte regnet ösa ned och jag bestämde mig för att strunta i det träningspass jag bokat och istället bara passa på att softa hemma. För hur ofta kan vi göra det mitt på dagen?! Så vi åt god frukost och kollade sen på ett avsnitt av Six Feet Under som just nu är serien vi plöjer (förutom BÄSTA True Blood förstås). Sen var det dags att piffa och kila iväg till Nacka Värmdö-bussarna. De tänkta ballerinaskorna byttes mot gummistövlar och regnjacka packades ned. Vi mötte Åsa och Henrik, Micke och Maria på bussen och sen följde världens finaste bröllop. Det var alltså Johanna, min kompis Jennys lillasyster, som var barnflicka på vårt bröllop och där träffade min killkompis Christopher, som idag skulle gifta sig. Så man kan säga att vi kände oss extra inbjudna och dessutom kände jag nästan alla på bröllopet.

Vi hade en sååån trevlig och kul dag och kväll, så underbart att partaja med alla mina sköna vänner från det gamla gänget. I min iver gick jag ut lite för hårt, lite för tidigt, men hade kul ändå. Vi åkte hem vid halv tre och det var ganska lagom. Gissa om det var skönt med sovmorgon nästa dag! Jag gick upp och åt frukost vid nio och gick sen och lade mig igen och sov till elva! Då behövde vi åka och hämta barnen på Ljusterö men först åt vi brunch hemma. Hade laddat med surdegsbröd, bacon och ägg hemma och det var så skönt att inte gå ut och äta utan att stanna hemma. Men sen fick vi lämna hemmet och hämta bilen och köra ut till Ljusterö. Då var inte Johan så pigg, så jag fick köra både dit och hem och lämna bilen på kvällen sen. Men det var en riktig toppenhelg!

.

Inga kommentarer: