torsdag 18 oktober 2012

Kräks och visning

Jag trodde det var ett skämt när båda barnen började kräkas natten till onsdag. Fast först blev jag faktiskt orolig. Nadia vaknade innan vi hade gått och lagt oss och stönade och hade ont men hon sade inte var. Efter en stund kom det fram att hon hade ont i huvudet och det verkade bara tillta. Tillslut började hon kräkas och vi hann dit med hinken. Men hon var så ynklig och klagade över ont i huvudet och jag fick inte gå därifrån en sekund. Jag drog mig till minnes att jag läst om vattkoppor att det finns en liten risk att man kan få hjärnhinneinflammation. Jag brukar inte vara särskilt hönsig (förutom när barnen är borta från mig, då föreställer jag mig allt möjligt hemskt...) men nu blev vi båda lite oroliga och Johan ringde Vårdupplysningen. Han fick massa instruktioner om saker vi skulle testa, bland annat att Nadia skulle lägga hakan mot bröstet och se om det gjorde ont. När hon gjorde det gnydde hon till och sa att det gjorde ont i ryggen och då blev till och med sjuksköterskan orolig. Vi tog in henne till oss och tände upp lite för att se om hon verkade ljuskänslig och om hon verkade som vanligt. Och få henne att testa det där med hakan igen. Hon var samarbetsvillig och allt verkade bra förutom att hon var trött. Så jag lade henne på en handduk bredvid mig och sen sov hon som en stock resten av natten. Det gjorde dock inte vi andra för lite senare på natten kom Olivia in och hon fick ligga hos Johan och sen började även hon kräkas... Det var ändå skönt på något sätt för då visste vi ju att det inte var något allvarligt fel på Nadia, men det kändes onekligen som att någon däruppe hade bestämt sig för att jäklas med oss och ge oss kräksjuka mitt bland allt annat och mitt i visningstider... Men Nadia kräktes inget mer och Olivia bara ett par gånger på morgonen. De har ju inte träffat någon på över en vecka - förutom Douglas en stund kvällen före men han blev inte sjuk - så jag undrar om det var något dåligt med kycklingen vi åt kvällen före. Johan och jag blev tack och lov inte sjuka, men vi har väl lite starkare magar och är dessutom inte sjuka sen innan, som barnen... Tack och lov att det inte blev värre än så!

För idag var det nämligen dags för "smygvisning", de kör numera torsdagsluncher istället för måndagskvällar. Vi fixade lägenheten och fick sen hänga hemma hos Mia medan vår städerska var här och fixade. Lägenheten är ju så fin just nu, faktiskt trivs jag väldigt bra med att ha det såhär. Jag satt iallafall och jobbade större delen av förmiddagen och barnen var tacksamma för lite miljöombyte. Pratade med mäklaren efteråt och det var bara ett par som hade kommit, men de verkade väldigt intresserade och hursomhelst tycker jag att denna mäklare är så otroligt mycket mer positiv än den förra som man alltid kände sig helt sänkt av. Nu håller vi tummarna för den riktiga visningen på söndag...

När visningen var klar gick vi ned och lagade fläskpannkaka, vilket barnen älskade. Bra lunchmat, jag gillar det också (och kanske liiiite nyttigare än vanliga pannkakor med sylt...)... Jag fick också slumra en liten liten stund på soffan, otroligt välbehövligt efter ett antal stökiga nätter och dessutom hade jag ont i huvudet efter två glas vin med Karin och Tove igår kväll på Melanders. Nu har barnen och jag fikat lite och jag jobbar lite parallellt och ska snart laga en lammstek, Pia kommer på middag ikväll.

Inga kommentarer: