torsdag 24 november 2011

På planet

På flyget hem nu... Klockan är halv nio på kvällen svensk tid (halv tio israelisk) och Nadia sover gott men Olivia har som vanligt svårare att komma till ro och stökar och bökar en del. Bökig var även hela incheckningsproceduren, minst sagt. Vi fick hjälp av mammas snälle man Victor att komma till flygplatsen med allt vårt bagage och barnvagnar. Eftersom vi inte vill åka taxi utan bilbarnstolar så blev det buss och tåg. Mamma behövde jobba på operan just idag men vi klarade oss fint ändå, trots att vi tagit oss lite vatten över huvudet och köpt med oss tallrikar, assietter och skålar hem. Bara tallrikarna vägde sju kilo så vårt handbagage är både tungt och ömtåligt. Blir spännande att se om alla är hela när vi kommer hem, hoppas det.

Iallafall så tog vi buss och tåg utan problem men när vi kom till flygplatsen som vi trodde bara hade en terminal hamnade vi fel och fick hitta en shuttlebuss för att ta oss till rätt terminal. Det var flera kilometer till nästa terminal som vi tror kanske var den gamla flygplatsen för den såg ut som från en gammal spionfilm från sjuttiotalet. Det verkade som att alla lågprisflyg flög därifrån. Där fick vi stå i kö för den sedvanliga utfrågningen med detaljgranskning av passen, om vårt syfte med resan, namn på familjemedlemmar, om vi emottagit gåvor mm mm. Sen röntgen av bagaget som tack och lov klarade sig igenom utan att någon bister tulltjänsteman skulle rota igenom vår smutstvätt, vilket var och varannan verkade råka ut för. Så en snabb incheckning, sen passkontroll, säkerhetskontroll med passkontroll igen och sen en mycket primitiv vänthall där vi fick höra att flighten flyttats till ytterligare en annan terminal och så en buss igen... Och så förstås passkontroll igen. Puh!

Väl på plats på den betydligt mer moderna terminalen åt vi varsin kebab för totalt trehundra kronor och kycklingen i den ena var halvrå men det tog mig halva innan jag insåg det, så hoppas vi inte blir magsjuka nu. Sen gick vi till gaten där planet ändå var försenat och nu är vi någon timme från Arlanda på ett plan med wifi där tanten bredvid oss blir väldigt störd över vår bökiga dotter som jag just trodde hade somnat..

Sista kvällen i Tel Aviv var den bästa! För en gångs skull ignorerade vi vår kvällströtthet och vetskapen om en tidig morgon och gick ut och åt när barnen somnat. Mammas och Mimis lägenheter hänger ju ihop så mamma kunde bara lämna dörrarna öppna och på så sätt ha koll på barnen. Johan och jag knatade ned till Neve Tsedek som är Tel Avivs hippaste område om en ohipp småbarnsmamma förstått saken rätt. Dessutom väldigt fint med massa vackra och coola hus. Där åt vi middag på en restaurang vi spanat in redan förra gången, och sen kom Mimi som precis överlevt Fashion Week tillsammans med sin gullige pojkvän Moshe som jag nu äntligen fick träffa. Efter ett glas vin fick vi en guidad tur genom den fina stadsdelen och häftigast av allt var när Moshe med hjälp av typ pussljud lockade fram enorma, grå fladdermöss från träden. Sååå coolt när de flög runt huvudena på oss, fem gånger större än de små svarta vi brukar se på västkusten om somrarna.