fredag 2 januari 2009

Nytt år, ny bebis...

Nytt år! Gott nytt år! Vi avslutade år 2008 med ännu en blessyr för Nadias del. Hon ramlade in i hörnet på soffbordet och slog i läppen så att blodet rann ur munnen. Men precis som förra gången slutade hon gråta nästan med det samma och blodet upphörde också att rinna. Små barn har sånt fantastiskt läkkött, men det såg läskigt ut med allt det röda kring munnen och på händerna.

Vi tog avsked av året med en nyårsmiddag hemma hos oss, och det var en riktigt trevlig tillställning! På dagen hade vi varit hos Åsa och Henrik och druckit skumpa (cider för mig) i en mysig nyårstradition och på kvällen hade vi då middag hemma. Vi var tio personer plus Nadia som fick hoppa och visa lite pruttkonster i början, men sen sova innan förrätten. Sen sov hon sig exemplariskt igenom allt sorlande och alla raketer hela natten! Vi åt en fantastiskt god trerättersmiddag som alla hade bidragit till och på tolvslaget gick vi inte ut - för åååh vad jag är trött på att stå och frysa på en lerig gräsmatta för att titta på några lama pjäser som någon placerat ut på livsfarligt avstånd - utan öppnade bara fönstret ut mot Vasaparken och såg fyrverkerierna hur bra som helst! Jag gick och lade mig vid två och strax efter fyra verkade festen vara slut för de andra. Johan diskade och fixade innan han kom och lade sig och kröp ned i sängen inte så långt innan Nadia vaknade. Så hade vi en som sig bör seg nyårsdag och sov när Nadia sov och kalasade sen loss på resterna från kvällens middag, inklusive dessert.

Och nu är vi inne i 2009 och jag är inte längre mammaledig. Johan och jag konstaterade samstämmigt att 2008 varit vårt livs hittills bästa år. Det inleddes storartat med vår älskade fina dotters födelse och sen tog andra trevligheter som vårt bröllop vid. Jag har fått lyxen att vara hemma med denna fina lilla människa på heltid och se henne växa och utvecklas i rekordfart. Fått nya vänner genom Nadia och förstärkt relationen till mina befintliga och inser vilken tur jag har som har så många fina människor i min närhet. Jag går in i 2009 med samma tillförsikt som jag gjorde inför 2008. Ytterligare en liten människa ska komma till världen och berika vår familj och ta emot all vår kärlek. Nadia går in på sitt livs andra år och fyller ett om bara 1,5 månad. Jag ska jobba några månader nu och sen återgå till heltidslivet som mamma. Mamma till två. 2010 ska vi inte ha någon ny bebis, det är iallafall ett som är säkert, men så mysigt det ska bli med två små tjejer och en växande familj 2009.

Gott nytt år, alla ni fina människor i mitt liv!


.

Inga kommentarer: