söndag 5 januari 2014

2013 i listform

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Födde en son!
2. Höll du några av dina nyårslöften?
Hmmm... Jag kan inte minnas att jag hade några. Och var det några hälsorelaterade sådana så gick de ju ganska snabbt i stöpet när jag blev gravid och frossande. 
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Javisst. Ska försöka minnas nu. Sofia fick Didrik, Mia fick Vincent, Jenny fick Sebastian... Och så några till som jag inte kommer på just nu. 
4. Årets dödsfall:
Min kära svärmor förlorade många. Jag gick på mitt livs första begravning och även andra. Johans moster och Hennings mamma. 
5. Vilka länder besökte du?
Israel i april, men på sommarsemestern blev det bara Sverige, eftersom jag var höggravid och inte fick flyga. Kanske därför jag har jordens resesug just nu... 
6. Är det något du saknar år 2013 som du vill ha år 2014?
Utlandsresor! Vi börjar snacka om en treveckorssejour till Miami i skiftet mellan våra föräldraledigheter. Oh please let it happen!
Och så min platta mage förstås. Välkommen tillbaka från wherever du hållit hus senaste åren. Feel free to skynda på. 
7. Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?
14 september - dagen då Elias föddes.
8. Vad var din största framgång 2013?
Elias såklart! 
9. Största misstaget?
Inte på något sätt för att låta självgod, men jag kan inte komma på nåt. Köpa lägenhet innan vi sålt skrev jag först, men det var ju året föres stora misstag. Och det blev ju ändå bra i slutändan. Så jag gjorde nog bara småmissar under 2013. 

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Värsta influensan i maj, jag minns att jag var redo för nådastöten dag 5, men sen vände det. Och även om man inte är sjuk som gravid, så kan jag ju säga att veckan efter min förlossning mådde jag sanslöst dåligt. 
11. Bästa köpet?
Några babyrelaterade saker: Babynest och den fina bebissängen från Blocket
12 - saknas visst :)

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ja flera saker! Att jag mådde så himla bra under min graviditet, brevet efter en ångestvecka från moderkaksprovet där det stod att bebisen var frisk, att se våra två döttrar välkomna sin lillebror och varje gång de sade hur mycket de älskade honom. Kärleken till min man. Flytten till vår nya fina lägenhet och hur himla bra vi kom att trivas där. Vänner som jag inte träffat så mycket som jag velat och vänner som jag träffat mer än tidigare. 
14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2013?
Hmmm... Om det är en sak som jag tyvärr bortprioriterar just nu så är det musik. Men vi lyssnade på väldigt mycket Gagnam Style och Copacabanana under sommarens bilresor... 
15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare tror jag. Fast väldigt trött i början av året. 
16. Vad önskar du att du gjort mer?
Rest
17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Skällt på mina barn. 
18. Hur tillbringade du julen?
Hemma hos oss med Johans familj. Lugnt och mysigt. 
19. Blev du kär i år?
Ja såklart - i älskade lilla Elias
20. Hur många one night stands?
Äh bara en tre fyra stycken... Nääärrå. Hihi.
21. Favoritprogram på Tv?
Oh så många bra serier vi sett (även om det inte är Tv-tv, det tittar vi så gott som aldrig på): Sons of Anarchy säsong 6, Homeland säsong 3, Bron säsong 2 följt av den amerikanska The Bridge (inte lika bra såklart, men ändå sevärd), Game of Thrones säsong 3, True Blood säsong 6, Girls säsong 1 och 2 och så hela Lost 1-7. Vi är riktiga seriejunkies!
22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året ?
Nä hata är ett starkt ord. Men Sverigedemokrater och nassar som hoppar på småbarn ligger väl inte i topp på min lista direkt. Men det var ju inget nytt för 2013 direkt. 
23. Bästa boken du läste i år?
Oj oj, minns knappt vad jag läste i somras och sedan bebis kom har jag inte läst en bokrad. Nessers senaste (Winslow nånting...) var bra iallafall. 
24. Största musikaliska upptäckten?
Att jag fortfarande kommer ihåg texten till alla vaggvisor som jag inte sjungit på några år... Och att jag aldrig lär mig texten till Varning för ras (som vi kör som vaggvisa), trots att jag hört den sjutusen gånger och älskar den. 
25. Något du önskade dig och fick?
Javisst. Spännande saker som eltandborste, såskastrull, silverringar till öronen, mascara, etc... Och så en liten pöjk förstås!
26. Något du önskade dig men inte fick?
Näe. Det jag inte fick till födelsedagen kom tomten med... 
27. Årets bästa film?
Oj vad svårt. Kanske En oväntad vänskap?
28. Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Fick tårta på sängen av min fina familj, sen lunch på Flipping Burgers med densamma, barnvakt, bio och middag hos pappa. En toppenfödelsedag, en av de bästa jag kan minnas faktiskt!
29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mindre kräks efter förlossningen kanske, att jag mått lite bättre och kunnat njuta av bebis direkt. Men jag tar å andra sidan igen det nu!
30. Vad fick dig att må bra?
Min familj, allra mest. Min fina Johan, mina fina barn. Jag mår bra av all denna kärlek. Att trebarnslivet funkade så mycket smidigare än jag trott. Att komma igång och träna igen efter graviditeten. Och vårt hem!
31. Vilken kändis var du mest sugen på?
Brad Pitt har ju alltid varit min favorit. 
32. Vem saknade du?
Mamma, Mimi och Dylan som bor så långt bort. Men jag träffade mamma fyra gånger och de andra två, så det var ändå ett bra år på så sätt. 
33. De bästa nya människorna du träffade?
Det var nog våra grannar en trappa ned; Hanna, Nino, Rufus och Bruno. Barnen har så otroligt kul ihop, vi har knappt sett dem på hela jullovet för att de bara leker och leker. Och även vi vuxna gillar varandra, och äter middagar ihop - otroligt praktiskt. Men självklart hamnar Elias i topp även på denna punkt, det kanske börjar bli lite tjatigt. 
34. Årets största?
Att bli mamma igen. Såklart. Att känna ett fjunigt huvud under min hand, ett par ögon som följer mig vart jag går, att få höra ett kiknande bebisskratt och känna en kärlek så stor att det gör ont i kroppen. Inget blir ju större än så. 
35. Årets resa:
Det var ju som sagt klent med den saken, men Tel Aviv i april med barnen var härligt.
36. Årets snabbmat:
Mycket omeletter i slutet av året när kolhydraterna skulle kapas. I övrigt är vi stammisar på korvkiorren vid Odenplan...
37. Årets kärleksförklaring?
Johan, Nadia, Olivia, Elias. Älskar er till månen och tillbaka. 
38. Årets fundering?
Mycket tänk kring miljö och ekologiskt. Försöker byta ut allt vi kan mot ekologiskt, men inte är det billigt. Men heller inte roligt att läsa att paprika, som är en av de få grönsaker våra barn kastar i sig, är värsta giftbomben. Så nu har vi bytt till ekologiskt, när det finns. Det kostar 4 gånger så mycket, vilket nog i sig är en indikator på just hur dåliga de icke-ekologiska är... Tänker också en del på vart världen är på väg, hur mycket klarar vår planet och hur ska vi överleva all den främlingsfientlighet som börjar bubbla upp. Sen blir jag så mörkrädd och ledsen att jag återgår till att snusa bebis och tänka på ytliga saker. 
39. Årets jobb:
Fikande föräldraledig. En hel del markservice ingår men det är helt okej!
40. Årets sommarparadis:
Västkusten i högsommartemperatur
41. Årets sport:
Blä, inte det minsta intresserad i år heller. 
42. Årets ajfan:
Föda barn... Det gjorde precis så ont som jag mindes, eller inte mindes. 

2013 års största höjdare - en trött liten en. 

1 kommentar:

Mams sa...

Roligt att läsa . Intressant att höra om semesterplaner . Undrar dock om ni kommer hit i år . I vilket fall kommer jag i vår . Pussss