måndag 2 december 2013

Källarfynd och mera födelsedag

Igår på påbörjade Johan och jag rensningen inför fönsterbytet och som alltid när man rensar är det lätt att börja rensa allt möjligt och vips ser lägenheten ut som en soptipp och inte alls det där undanplockade man strävade efter... Jag rensade bl.a. ut alla mammakläder som jag ska ge till en kollega, och tre stora kassar med urvuxna bebiskläder och annat till St Erikshjälpen som har en låda vid dagis. Och så en del leksaker som Nadia och Olivia vuxit ur och aldrig leker med längre. Vi tog ned ett gäng saker i källaren och bytte även ut Duplot mot smålego. 

Vilken hit! Vi satt länge hela familjen och byggde på kvällen. Nadia och Johan byggde ett hus, Olivia gjorde en raket som hon lekte med och själv hade jag uppgiften att leta sluttande bitar till husets tak.. Samt dokumentera!



Elias roade sig under tiden med ett annat källarfynd, en snurrande Laban-mobil med Vyssan Lull-musik som vi tillfälligt satte på Olivias säng. Han var helt förtrollad..



Åh vad jag älskar ärvda grejer, så himla praktiskt! Legot är från när Johan var liten (hoppas vi kan bli lika bra på att spara rätt grejer som hans mamma var!) och mobilen är ännu ett Dylan-arv och har således gått via Nadia och Olivia innan den landade hos Elias..

Tillbaka till lördagen då... Resten av min födelsedag fortsatte i samma härliga anda som morgonen, detta var min bästa födelsedag på länge! Vi åt lunch hela familjen på omtalade hamburgerstället Flipping Burgers som öppnat precis i kvarteret bredvid oss. Vi fick vänta trekvart på bord, trots att vi var där nästan när de öppnade men det gick bra eftersom Johan och Elias gick ned och skrev upp oss och det ändå tog tid som vanligt för Nadia att bli klar...

En dubbel cheeseburgare, pommes och Ben & Jerrys-milkshake senare höll jag på att spricka... Då gick vi hem till pappa och Titti och softade lite och drack kaffe och lämnade sen alla barnen för att ta trappan ned till Rigoletto och gå på bio som Johan hade fixat. Vilket toppenupplägg! Vi såg Gravity som var skitbra! Fick bända loss armarna från armstödet efteråt... Då gick vi tillbaka till pappa, dit även farmor kommit, och åt en good middag med lammkotletter. Barnvaktandet hade gått jättebra, Elias var snäll och fin som vanligt och sov i Tittis famn när vi kom tillbaka. 


Och så lite mys med gammelfarmor. 


Lite bilder från lunchen:




Jag fick fina presenter också, skön och fin filt och kudde till nya soffan av pappa och Titti och en härlig handkräm från Crabtree & Evelyn samt en bok av farmor. Av Johan fick jag förutom lunch (och det var inte McDonaldspriser direkt..) och bio en underbar stickad tröjklänning från Monki (som faktiskt går att amma i om man har nåt under..) och så en annan sak jag önskat mig; en klocka till nattygsbordet som projicerar tiden upp i taket. Otroligt praktiskt när man blir väckt på natten och slipper kolla mobilen. Har velat ha en sån sen Nadia var bebis!

Såhär ser det ut just nu...

Klänningen. 

Även Elias var födelsedagsfin i ny outfit från gammelfarmor Ingrid. 

Igår var det så första advent och vi tände pliktskyldigt första ljuset:

Kanske hade sett lite mer stämningsfullt ut utan byggställningarna i bakgrunden...

Så kom Ing-Mari och Henning över på eftermiddagen och fick tårtrester och barnvakta medan vi var i källaren. Och jag fick mera paket!
Ett litet presenttorn som innehöll:

Mascara som jag önskat mig, nystickade handledsvärmare eftersom jag tappat den ena, silverringar till öronen som jag också önskat mig och så en bok och ett personligt bokmärke som min svärmor hade gjort. Hon är helt fantastisk på presenter, så genomtänkt och helt rätt jämt! 

Jag fick en till mycket bra present, pengar till lagning av ett av hålen i tänderna. Tack snälla mamma!

Nu måndag och en vecka jag inte sett fram emot så mycket med fönsterbytena. Barnen ska sova hos farmor på tisdag (utom Elias) och på onsdag ska vi alla bo på hotell). 

Inga kommentarer: