fredag 13 december 2013

Lucia och lite till

Igår morse var det luciafirande på dagis. De körde på torsdagen eftersom så många barn har lediga fredagar. Nadia ville som vanligt vara Lucia men Olivia ändrade sig i sista sekund och gick som pepparkaksgubbe i ännu en Dylan-ärvd outfit. Även Elias fick vara pepparkaka eftersom även han fått ärva en dräkt i någon klädpåse. Och han var så söt så man dog, och även de andra för den delen! Både Nadia och Olivia sjöng högt och fint i luciaframförandet på gården, de har verkligen ingen scenskräck de barnen. 



Tre redo för firande...

På väg...

Fina! Men aningen bylsigt med overaller under..

Där någonstans i myllret var de...

Sen fikade vi först allihopa på Nadias avdelning Solstorm och sen gick vi vidare till Olivias Virvelvind, men då gick Johan till jobbet. 

Fast först en syskonbild!


Sen tog jag denne sötskrutt och så åt vi lunch ute med Karin på supersofta Borgs bageri (tror jag att det heter nu, fd Systrarna Anderssons) och lillkillen sov hela tiden. Sen gick vi till Kungsholmen en sväng och sen var det dags för mig att hämta barnen eftersom vi skulle hem till Emilia och leka. Det blev en riktig heldag som inte slutade förrän vi kom hem vid sex. 

Men dessförinnan hände någonting småläskigt. När vi skulle ta bussen hem från Karlbergs station, hade den aningen förvirrade busschauffören ställt sig vid fel busshållplats och när någon påpekade det skulle han svänga runt kvarteret och ställa sig rätt. När han så svängde utan någon som helst koll bakåt svängde baken på bussen rätt in på den smala trottoaren och träffade mig i ryggen så att jag flög. Alla omkring mig stelnade till och kom rusandes och frågade hur det gick, men själv fattade jag först inte vad som hänt, det gjorde inte ont. Men så insåg jag att han kunde träffat något av barnen i huvudhöjd eller barnvagnen och vält den... Och då blev jag helt skakig och gråtfärdig. Som tur var kom ju bussen tillbaka till rätt hållplats och då kunde jag iallafall skälla på busschauffören som ju inte ens märkt vad som hänt. Han körde som en idiot med massa tvärbromsningar hela vägen till Odenplan och jag drog en lättnadens suck när vi klev av... Och pussade lite extra på mina barn den kvällen. 

Idag hade vi hemmafredag och Elias sov länge i sin säng och sen gjorde vi fotavtryck som jag köpt papper och färg till för länge sen men som inte blivit av. Och det blev förstås en riktigt kladdig historia med halvlyckat resultat, men nu är det gjort iallafall. 

Tre syskonfötter. Nadia halkade när hon skulle kliva av pappret...

På eftermiddagen lyckades jag få iväg oss alla så tog vi bussen in till city och kollade på NKs julskyltning och det tyckte barnen var superkul. Överhuvudtaget var det kul att titta på allt julpynt och dessutom träffade vi tomten. 


Ännu en fin solnedgång, nästan varje dag just nu!

Sen hälsade vi på Johan på jobbet, sen hem och äta smarriga Wallenbergare och nu sover alla kidsen och vi ska kolla På Spåret. 

Inga kommentarer: